M 65 M66 NGC 3628 Leo tripplet - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M 65 M66 NGC 3628 Leo tripplet - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M 65 M66 NGC 3628 Leo tripplet
Exponering: L 21x5 +R5x7 G 5x6 B 5x8 Bin 1x1
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Min första helt processade bild i endast photoshop förutom align och stackning i maxim.ingen ddp användes.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Detta är några av mina favoritgalaxer att titta på visuellt och du har lyckats fånga dem jättebra.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Tack Robert.

Ja blev väldans nöjd själv med denna gången faktiskt.
Känns som ett megakliv framåt att börja kunna använda photoshop som bildbehandlings bas i stället.

Bengt
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Post by skygazer »

Mycket snyggt. Man börjar bli sugen på att lätta på plånboken och köpa astroprylar när man ser dina bilder.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej från ett förkylt Hyllinge!

Har tvingats vara inne denna fina helg :( Kul att du kom ut Bengt! Bilder på dom tre är alltid spännande. Tycker du lyckats bra med den. Vad menar du med att du bildbehandlat den i Photoshop? Har du inte alltid gjort det? Det har jag. Som du säger stackning, aligning och evetuell DDP gör man ju i Maxim DL sen lämnar jag alltid det programet för Photoshop.

Förklara gärna. Host, snörvel atchoooo! //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Fy vale Micke är du med sjuk . Robert verkar lida av samma åkomma som du har jag förstått. Kanske därför det var så klart i helgen :)

Jo sista tuchen har man ju tidigare gjort i photoshop men jag har åtminstone inte jobbat med alla färgkanalerna i tiff separat som jag gjorde denna gången . Lika så att kombinera LRGB i Photshop var helt nytt för mig .I photoshop ser man förloppet mycket bättre när man tex ökar lum i bilder samt ställer hur mycket färg man ska ha.
Extra lager, under en av galaxerna för att få fram detaljer bättre, är inget jag direkt fixat så bra innan heller. Men det var ju inte så svårt när man nu vet hur man ska göra..

Inget tid på att strecha i heller la jag i maxim.dl . Gick ju lika bra med de verktygen man har i Photoshop ,åtminstone på denna typ av bild .

Bengt

Return to “Bilder”