B 33 Hästhuvudnebulosa - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

B 33 Hästhuvudnebulosa - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: B 33 Hästhuvudnebulosa
Exponering: 24x5min ha + 5 min grön +15min blå
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Mitt fösta objekt som jag bildbehandla och la ihop färger med hjälp av endast photoshop.
Ska på den en runda till för att få till bättre färgdata men den blev redan nu över förväntan.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Post by skygazer »

Mycket snyggt!!
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Vackert.... mycket vackert Bengt!

/Jonas
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Mycket fin! Kan man ta med dina andra filter på denna också? Kan inte komma på att jag sett någon bild med Hubble style på Hästen. Har själv tagit mina första stapplande steg med H-Alpha nu. Kan nte konstatera något direkt av det. Fick 40 minuter igår vilket är aldeles för lite. Tror jag behöver ungefär 3 timmar för att få något vettigt resultat.

Men som sagt, din bild är urtjusig! Ha det gott! //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Tack grabbar!
Jo visst Micke kan man ta den med fler filter. Ska köra den med OIII också då kommer ännu mer filament fram i hästhuvudet.

Ska bli riktigt spännade att se dina resultat med h-alfa. De flesta objekt mår bra av minst 2 timmar exponering så det är bara till att exponera och exponera. Möjligen behöver du ju lite mer än jag med tanke på du har färgchip.
Rekommenderar dig sen att byta ut röd mot h.alfa i photoshop. Man får betydligt bättre skärpa i bilden på det sättet än via maxim.dl tyckte jag.
Fick ingen ordning på färgkanalerna i maxim när man skulle ersätta röd med h-alfa.



Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Här läst på lite nu när det gäller H-Alpha och färgkameror. Man ska tydligen använda den röda bilden som man får ut när man splittar upp färgerna från H-Alpha bilden. Man kan både använda den ensam men även kombinera den med Lum från LRGB bilden (som man tar separat).

Så min tanke är att köra tre timmar H-Alpha och lika många LRGB. Får se sen vad man kan mixa ihop :) Får hoppas på vädret nu när månen inte stör längre.

//Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jättefin bild tycker jag. Och det enda man kan se på att grön inte finns är på delen av flamenebulosan i kanten som borde varit mer gul.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Post by Peter R »

Snygg bild och annorlunda komposition.
Dessutom är det spännande med dessa bilder som växer fram och förbättras undan för undan, även om jag för det mesta föredrar "naturliga" färger mot Hubble-paletter.
Jag antar att det är vad Micke är inne på att använda H-Alpha informationen för att förbättra luminansen mer än chroma.

/*Peter R

Return to “Bilder”