M1 Krabban - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M1 Krabban - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M1 Krabban
Exponering: Lum 90min RGB 20:20:20 bin 1
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Kan man ta ett så litet objekt som m1 med en lite woc på 80mm .Själv blev jag överraskad .Jag hade detta mest som projekt vänta på rosettkommer upp . Hur som helst här är den .



Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Krabban är ett litet trevligt objekt. Jag blev dock besviken första gången jag såg den visuellt med min lilla 60mm Claes Ohlsson refraktor i början på 80 talet då den var så liten. Samtidigt var man glad då att man hittade den :)

Att fota den med wocen med såpass kort bränvidd gör att den blir lite i minsta laget tycker jag. Du får prova igen med din Tak. Men trots det lilla formatet ser den trevlig ut tycker jag och med bra detaljer i nebulosan.

Stjärnorna ser kanske lite konstiga ut och lite för stora tycker jag. Ploppasr nästan ut ur bakgrunden. Iofd har jag liknade stjärnor på vissa bilder.... Kanske en effekt av din DDP eller så lite dålig fokus.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Hej Robert jo den var nog lite off fokus i framförallt röd kanal såg jag när jag bildbehandla den.

dessutom är den ökad lite i orginanstorlek .jo det stämmer den var ännu mindre egentligen :D

Tackobjekt helt klart

.[/quote]

Return to “Bilder”