IC 434 Hästhuvudnebulosan - Robert Wahlström

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

IC 434 Hästhuvudnebulosan - Robert Wahlström

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 434 Hästhuvudnebulosan
Exponering: 12*10 min H-alpha
Fotograf: Robert Wahlström
Kommentar: Hästhuvudnebulosan fotad genom H-alfa filter. 12 st 10 min exponeringar.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Äntligen lite klart väder. Dock spelade molnen mig lite spratt.

Var klart tog ut alla saker och så kom det små moln som förstörde de flesta av mina färgbilder. Efter ett tag försvann de men lite dis hängde kvar och gjorde att seeingen var lite sämre än normalt.

Fota i -12 grader var lite kallt men som tur var satt jag inne större delen av tiden :)


Hoppas det inte dröjer flera månader till nästa tillfälle för jag vill få mer tid på denna för att få bra färger med.

Lite ovala stjärnor kanske pga flex mellan teleskopet. Flexar lite mer då man fotar lågt mot horisonten har jag märkt.

Nattbildbehandlingen kanske inte blev 100% bra men ni får klaga. :)
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Robert

Grattis till att ha tagit en bild! Det är snart unika tillfällen som bara i sig bör premieras! Din häst är ju urläcker. Vilka detaljer! Synd att du fick så "risiga" stjärnor bara. Kan man inte fixa dom med star rounder?

//MickesomsnarbeöverköpaettH-Alphafilter!
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jag har hittills aldrig använt starrounder men det går säkert att fixa till så de "risiga" stjärnorna blir lite bättre. karske fixar med en ny version ikväll då jag är piggare än jag var 2:30 :)

Hoppas det blir klart igen så man kan få bra färg på den med.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

När man ser vilka detaljer man får med 4"aren så blir man åter sugen på att använda tacken igen . Drar mig för att börja balansera om den innan jag är färdig med mitt projekt rosett.

Härlig ha bild men jag hade nog också fixat till stjärnorna .Har faktiskt aldrig släppt en star rounder bild än men verktyget är riktigt bra på en sån här bild.

Bengt
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Du har verkligen fått med ruskigt fina detaljer i hästhuvudet, synd på de ovala stjärnorna bara.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Uppdaterade med en ny version. Vred hästen 90 grader med och nu även med mindre stjärnor. KAnske behövs göras en refresh i brovsern om hästen fortfarande ligger ner.

Return to “Bilder”