M81, M82 Bodes galax - Matti

Bilder från galleriet
Post Reply
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

M81, M82 Bodes galax - Matti

Post by matti »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81, M82 Bodes galax
Exponering: Totalt: 58 min. 45s-1m30s allteftersom himlen mörknade.
Fotograf: Matti
Teleskop: Nikon 180mm f2.8 ED
Kamera: Sony Nex-5
Kommentar: Det ser lite plastigt ut, tycker jag, även om det blev fler detaljer än jag hoppats på. Saknar mycket av de färger man ofta ser på foton av M81/M82. Bilden är beskuren såklart. Jag hade gärna velat ha med hela stjärnfältet men vignetteringen var fruktansvärd. Måste lära mig att ta flats-bilder. Kanske testar det ikväll.
De fula färgböldningarna i turkos, blått och lila är objektivets fel, antar jag. Jag trodde det här objektivet skulle vara bättre på f4. Eller gör jag något fel?
Två saker är jag i alla fall riktigt nöjd med:
1. Jag lyckades knäppa 1,5 minuters-bilder för första gången.
2. Jag ställde mig inte under ett träd med grejerna. Framsteg!
/matti

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M81, M82 Bodes galax - Matti

Post by Robert »

Stort synfält runt M81 och M82 och du har fått med ganska mycket detaljer från dem med. Kul att du gör bra framsteg.

Färgblädningarna är färgfel i objektivet. Många objektiv är inte så väl korrigerade långt ute i blått eller djupaste röda då dessa färger i vanligt foto knappt märks. Dock syns det ju tydligt på stjärnor som lyser mycket mer i dessa färger. Ett färgfilter som minus violett elelr vad det heter kan säkert hjälpa en del. Men hur man kan använda sådana filter ihop med din kamera / objektiv har jag ingen koll på.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M81, M82 Bodes galax - Matti

Post by Bengt »

Kul med en ihärdig nybörjare :good:

Hade jag varit i dina kläder och haft dessa färgfelsproblem med ett objektiv hade jag gjort om de till svartvit bild istället.

Testa lite på din bild och de blev vad jag tycker bättre i det formatet.

Bengt.
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Re: M81, M82 Bodes galax - Matti

Post by matti »

Tack för välbehövd uppmuntran! Igår råkade jag radera alla originalbilder när jag försökte fixa med bilder jag tagit av himlen för att bli av med vinjetteringen och minska beskärningen. Många fel kan man göra och jag börjar med de fånigaste.

Jag tänker verkligen inte göra bilden svartvit, då kan jag ju lika gärna titta i min dotters Dobson-teleskop! (OK, jag ska testa lite, tack för tipset :D ) Det kanske finns något annat sätt att få bort färgblod med Photoshop eller så, jag ska kolla runt. Jag hittade också lite info om det här objektivet på nätet att man tydligen ska fokusera så man får en röd halo runt stjärnorna för att minska problemet. Får testa det.

Men jag är verkligen sugen på att skaffa ett teleskop att fota med i stället. Planetariska nebulosor och klotformiga stjärnhopar är verkligen det finaste. Tog en bild på M3 i förrgår också. Det ser i och för sig lite sött ut där den sitter helt ensam i ett jättefält av stjärnor. Men man vill ju komma närmare... Jag misstänker att min montering varken klarar vikt, brännvidd eller exponeringstider, dock. Jag får testa mig fram.

/matti
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Re: M81, M82 Bodes galax - Matti

Post by matti »

Ny version: Nu med Artificial flat för att slippa beskära och göra stooor. Jag har försökt vara lite lättare på handen för att inte plocka fram för mycket brus också. Färgblödningen får vara för ikväll!
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: M81, M82 Bodes galax - Matti

Post by Pzyber »

Antar att du kört med gaussian blur i något steg. Som du ser så blir inte kanterna så fina utan behöver beskäras.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M81, M82 Bodes galax - Matti

Post by timokarhula »

Tyvärr försvann Holmberg IX galaxen intill M81 efter bildbehandlingen. Trots vignetteringen i ursprungsbilden visade den mest detaljer, bl.a. Holmberg IX.

/Timo K
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

M81, M82 Bodes galax - Matti

Post by matti »

Ha! 16,5 i magnitud med ett vanligt kameraobjektiv. Det trodde jag aldrig skulle gå. Tror jag måste läsa på lite om grunderna i bildbehandling istället för att bara dra i spakarna lite slumpmässigt som jag gör nu. Sen ska jag nog lyckas få tillbaka Holmberg IX!
Edit: Jag menar. Charons högsta magnitud är 15,5.
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Re: M81, M82 Bodes galax - Matti

Post by matti »

Ny version nu. Försökte att inte dra fram för mycket brus. Drog också ned färgmättnaden något på alla stjärnor.
/matti

Return to “Bilder”