NGC 3718 & NGC 3729 + Hickson 56 tror jag? - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

NGC 3718 & NGC 3729 + Hickson 56 tror jag? - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 3718 & NGC 3729 + Hickson 56 tror jag?
Exponering: L 6*5min RGB 3*5min
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Skywatcher 190 Maksutov Newton
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Över en månad sen jag lyckades ta mig ut och fota senast, pga väder & jobb. Nu blev det premiär med CCD + 190MN för första gången, tyvärr dog batteriet i datorn efter halva sessionen, kontakten glappade lite och gled ur när jag stängde dator-väskan och drog hem för att sova, klantigt men lärorikt. Mkt vind och dålig seeing gjorde AOG-guidning i 1000mm väldigt krångligt, men här är resultatet. Jag satt i planetarium-programmet och hoppade runt för att hitta något jag varken sett eller fotat förut, de galaxer jag har prövat hittils är M31, M51 och M81/M82, så det här blev helt nytt för mig, valde målet lite av en slump, så det är kul att det fastnade på sensorn och blev en bild. Croppat 5% i kanterna, annars är det original-storlek.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC 3718 & NGC 3729 + Hickson 56 tror jag? - Jonas Grind

Post by Lazze »

För 4 timmar sen satt jag och valde om jag skulle fota NGC3718 ikväll eller ett annat objekt. Som väl är valde jag det andra :lol:
Det är verkligen en knivskarp och fin bild du fått till. Märker du någon synbar skillnad på att använda OAG:n jämfört med guideteleskop?

Jag har äntligen fått den felande adaptern till min OAG, men inte kommit mig för att montera den än.

Och visst är det Hickson 56.

/Lasse
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NGC 3718 & NGC 3729 + Hickson 56 tror jag? - Jonas Grind

Post by Peter R »

I stället för att trappa upp superlativen vill jag bara säga att det är en enorm njutning att se dina bilder.

/*Peter R
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: NGC 3718 & NGC 3729 + Hickson 56 tror jag? - Jonas Grind

Post by skafar65 »

Oj, Oj, Oj säger jag bara! Vilken fin bild! Vilka detaljer och vad naturlig den ser ut! Ligger som bakrund på datorn!

Mvh //Micke
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: NGC 3718 & NGC 3729 + Hickson 56 tror jag? - Jonas Grind

Post by Starsoft »

Riktigt trevlig bild på ett av mina favoritobjekt.

Jag tycker också att det är bra att se att Jonas inte tagit till de alltför vanliga tricken för att försöka dölja det naturliga bakgrundsbruset.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 3718 & NGC 3729 + Hickson 56 tror jag? - Jonas Grind

Post by Bengt »

Jag sitter och beundrar mer din svärta i din bild än objektet. För på galaxen är jag övertygad du inte nått gränsen för vad du kan ha kapacitet till att få fram.
Trodde ingen hade sån natthimmel i detta upplysta land.

Var bor du?

Bilder verkar vara tagen från en riktigt ,riktigt mörk plats. Finns inte tendenser till några som helst ljusföroreningar. Hade du gett den någon timme till så hade du förmodligen löst upp stoftbanden fullständigt från varandra helt i galaxen och till och med kunnat få fram de ljusare delarna runt galaxen. Man borde bygga remote observatorium från din fotoplats. Helt otroligt.

Bengt
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: NGC 3718 & NGC 3729 + Hickson 56 tror jag? - Jonas Grind

Post by Mats »

Håller med alla andra. Ditt 190MN verkar vara något alldeles extra. Ska bli spännande att se vad du kan få fram med din nya kamera.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: NGC 3718 & NGC 3729 + Hickson 56 tror jag? - Jonas Grind

Post by Frazze »

Häftig bild!
Undrar hur många galaxer man kan hitta i bilden? Många är det iallafall.

En fråga, har du använt dig av flats i efterbehandligen, man ser ju ingen som helst vinjettering. Märker du någon vinjettering när du fotar med din DSLR?
Jag får tydlig vinjettering med min newton och förutom korrektorlinsen på din tub borde de likna varandra hyfsat i det avseendet.

Mvh
Daniel
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: NGC 3718 & NGC 3729 + Hickson 56 tror jag? - Jonas Grind

Post by Tompa »

Läcker bild! Kul att se vad det går att göra med 190:an. Jag som är nybörjare undrar hur, i stora drag, Du har bildbehandlat denna bild efter stackning?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: NGC 3718 & NGC 3729 + Hickson 56 tror jag? - Jonas Grind

Post by Robert »

Riktigt vackra "små" galaxer. Giller förgerna på galaxerna och rägerna på stjärnorna.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: NGC 3718 & NGC 3729 + Hickson 56 tror jag? - Jonas Grind

Post by timokarhula »

Ett lustigt sammanträffande. April månads galaxbild i The Webb Deep-Sky Society, http://www.webbdeepsky.com/ , är nästan identisk med Jonas Grindes bild av galaxerna. Här ser man en ljussvag ring runt NGC3718 och galaxen håller förmodligen på att utvecklas till en polar-ring galax.

/Timo K
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: NGC 3718 & NGC 3729 + Hickson 56 tror jag? - Jonas Grind

Post by Timo »

En häftig bild av en intressant galax.
Kompositionen med mycket "rymd" ger ett fint djup i bilden.
Timo (Skåne)
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: NGC 3718 & NGC 3729 + Hickson 56 tror jag? - Jonas Grind

Post by Grinde »

Stort tack alla! :D Jag är riktigt riktigt glad över bilden, och undrar, varför har jag inte prövat små galaxer förrän nu? Riktigt roligt, jag trodde verkligen inte jag skulle få med så många småttingar med min "billiga" 190MN. Kom på att det här var min första LRGB bild dessutom, de tidigare jag gjort har vart HaRGB.

Lazze wrote:Märker du någon synbar skillnad på att använda OAG:n jämfört med guideteleskop?
/Lasse
Att hitta guidestjärnor var inga problem, jag har skaffat en Lodestar och jag är väldigt imponerad över hur känslig sensorn är, som sämst hade jag 5-6 stjärnor att välja mellan med väldigt bra SNR, trots att det är 1000mm brännvidd. Har inte pillat så mkt med inställningarna, men guidekurvorna var helt klart taggigare, pga dubbelt så lång brännvidd jämfört med min refraktor. Men jag tycker det funkade bra, ingen som helst drift pga flex.
Tyckte dock stjärnorna var lite svagt utdragna i guidesensorn, men jag ska kolla nästa gång om jag kommit åt guidekameran eller om det är för att det är nära bildfältets kant. Fast det var inga problem att guida på dem trots det.
Men det blir nog nästa säsong, kommer åka utomlands snart och när jag kommer hem är nätterna nog för ljusa för fotning.

Starsoft wrote:Jag tycker också att det är bra att se att Jonas inte tagit till de alltför vanliga tricken för att försöka dölja det naturliga bakgrundsbruset.
Anders
Tack, jag tror jag ska sluta med brusreducering, då det tar bort data om man inte är riktigt försiktig. Jag tror jag föredrar att framhäva det som är bra i bilden istället för att försöka dölja det som är mindre bra. Mer exponeringar helt enkelt! (lättare sagt än gjort)

Bengt wrote:Var bor du?
Bilder verkar vara tagen från en riktigt ,riktigt mörk plats. Finns inte tendenser till några som helst ljusföroreningar. Hade du gett den någon timme till så hade du förmodligen löst upp stoftbanden fullständigt från varandra helt i galaxen och till och med kunnat få fram de ljusare delarna runt galaxen. Man borde bygga remote observatorium från din fotoplats. Helt otroligt.
Bengt
Östersund! :)
Nr1 på kartan är parkeringen jag fotat ifrån fram till jag började med HST bilderna, efter det flyttade jag till nr2, där min syster precis köpt köpt gård, där man kan lämna grejjerna obevakade över natten. Det skulle vara kul att åka ut till nån mörk plats, bort ifrån Östersunds föroreningar, och jämföra resultatet.
Image
Så helt mörkt är det inte, strax under en mil från centrum.

Frazze wrote:En fråga, har du använt dig av flats i efterbehandligen, man ser ju ingen som helst vinjettering. Märker du någon vinjettering när du fotar med din DSLR?
Jag får tydlig vinjettering med min newton och förutom korrektorlinsen på din tub borde de likna varandra hyfsat i det avseendet.
Mvh
Daniel
Japp, jag kör med flats. Byggde en billig, smidig och effektiv lösning som GAIS tipsade om i nån tråd här på Astronet, "elupplyst papper". Annars är det klart tydlig vinjettering som är jobbig att photoshoppa bort, klart bättre med flats.

Tompa wrote:Läcker bild! Kul att se vad det går att göra med 190:an. Jag som är nybörjare undrar hur, i stora drag, Du har bildbehandlat denna bild efter stackning?
Mvh,
Tomas W
Jag kan slänga ihop en sammanfattning lite senare, håller på att packa för fullt nu, åker utomlands imorrn. Men jag återkommer med en sammanfattning om hur jag går till väga

Return to “Bilder”