Orion - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Orion - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Orion
Exponering:
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Hej

Tänkte jag skulle berätta om en märklig händelse som utspelade sig i tisdags kväll i Hyllinge nere i Skåne. Under dagen så var allt som vanligt, snålblåst, regnskurar och 8 grader varmt. Alltså en helt normal vinterdag år 2007!

Framåt kvällen så hände det däremot något underligt. På något sätt så öppnade sig himmelen och man såg (vad som jag uppfattade) rätt ut i rymden. Jag har i och för sig hört talas om det fenomenet av äldre personer, men jag kan inte komma ihåg att jag sett det själv.

Himlen var alldeles svart! Inte mjölkvit som vanligt. Mot denna svarta bakgrund syntes oändligt många små vackra ljuspunkter. Vissa av dessa tycktes bilda mönster som jag tyckte mig kunna fantisera ihop till olika vardags objekt, bland annat en stor och en liten vagn och något som såg ut som en krigare! Ja jag vet att det låter snurrigt men för att ni ska tro mig så bifogar jag lite bilder.

På bilderna syns även ett annat fenomen. Man kunde klart och tydligt se skillnad på den svarta bakgrunden beroende på vilket håll man kikade åt. Det verkade som att det närliggande köpcentret med MAXI och Citygross hade någon inverkan på detta! Jag gissar på att dom glömt släcka ljuset på området och att detta ljus sprider sig upp i himmelen. Detta ska jag ta upp med dom då jag tycker att det är lite synd om detta fenomen skulle hända igen. Tyckte det störde helhetsintrycket på något sätt!

Skulle vara kul och höra om någon annan också sett vad jag såg. Var det någon som tog bilder? Lägg gärna upp dom här.

Mvh //Micke



Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Micke,

Eftersom jag tillhör kategorien äldre personer har jag naturligtvis varit med om detta "fenomen" :lol:
Åtminstone vid 2 tillfällen, om inte tre, har jag varit med om att himlen helt plötsligt klarnat upp. Ungefär som om man dragit bort atmosfären så att man kan titta rakt ut i rymden. Första gången jag var med om fenomenet var det en i övrigt klar och mörk kväll ute på landet. Det var alltså redan bra innan men blev häpnadsväckande klart under tiden det varade.
Båda dessa gånger minns jag att det var en helt enastående händelse då man bara stod och tittade.
Tyvärr var det hela över på, tror jag, mindre än en halvtimme.

Jag har ingen direkt förklaring men tror att det är ett antal goda förutsättningar som under en kort tid sammanfaller och "öppnar upp ett hål till himmelen".
Häftigt är det i vilket fall, ungefär som att studera stjärnhimlen i Nordafrika eller liknande.

Bästa Hälsningar

Jonas
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Ja dessa hål kan dyka upp när man minst anar det.

Kan ju berätta om en av mina största astronomiska nätter faktiskt inträffa häromnatten
!

. Som bekant hade vi en storm i veckan och här mörklades lyckligt vis i mitt fall hela kommunen under nästan 24 timmar och mitt i detta beckmörker skingra sig molnen hör o häpna .

En ofattbar stjärhimmel öppna sig ovanför mitt hus . Faktiskt blev jag så tagen att jag fick ropa ut större delen av min familj för att få det bekräftat att detta verkligen var sant :D

Vet inte om ni haft en sån kväll där man kunnat se vintergatan i nästan 3 dimensionellt djup någon gång. Man kunde riktigt se rakt upp i denna jättegalax . Helt magiskt var det. Har nog aldrig upplevt den på det viset tidigare i min karriär inom denna hobby.
. Någon timme senare kom molnen igen och mitt fönster mot kosmos stängdes återigen av mörka tunga moln .

Även om man inte hade ström till några större foto bedrifter gjorde det inte så mycket för då hade jag förmodligen missat hela föreställningen med att ratta och skruva :D

Det är väl såna här ögonblick som gör att man får den nytändningen och det återigen känns som man har nybörjarglöden kvar i sig

Längtar redan till nästa mörkläggning :D

Bengt

Return to “Bilder”