Norrsken - Göran Strand

Bilder från galleriet
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Norrsken - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt:
Exponering: 4 sek @ ISO 3200
Fotograf: Göran Strand
Kommentar: Ett otroligt vackert norrsken pågick hela kvällen. Jag chansade med att sticka ut eftersom det var mulet, men det sprack upp och det var tur för vilket skådespel! Flera stora dansande norrsken i läckra färger visade sig under en stor del av kvällen. Jag skall sätta ihop en timelapse för att visa det vackra.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Norrsken - Göran Strand

Post by Tompa »

Häftig bild, ger mig en bra idé om vad som dolde sig bakom markdiset vid Borlänges norra horisont. Jag anade norrskenet, men ljusförorening och mycket marknära dis tog bort det mesta.
Jämtlandsvädret verkar det ju inte vara något fel på, kan man få låna ner lite till Dalarna?

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
MSLink
Posts: 30
Joined: 2010-01-08 18:41:41
spamtest: JA

Re: Norrsken - Göran Strand

Post by MSLink »

Härligt! Gillar bilden skarpt! Snyggt fångat Göran! Själv saknar jag norrsken här i Örebro!
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Norrsken - Göran Strand

Post by Robert »

Vackert norrsken. Såg på spaceweather att det verkade kunna vara en hel del sådant däruppe. DEt är ett vackert skådespel att se när det är så. Fast bor man söderut så som jag så ser man det sällan. HAr aldirg sett något så kraftigt här nere utan bara i norrland då man har hälsat på släkten :)
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Norrsken - Göran Strand

Post by danhei »

Skarpa fina färger.

MVH
/Danne
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Norrsken - Göran Strand

Post by gost »

Här är en "oredigerad" video från gårdagens norrsken. Bilderna behöver egentligen ljusas upp lite, men det får bli en senare gång. Titta på den i HD och i fullskärm så ser det inte lika mörkt ut.
http://www.youtube.com/watch?v=KCFqeHkMI1M
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Norrsken - Göran Strand

Post by Morgan »

Riktigt vacker sekvens Göran.
Något jag saknar när jag flyttade till Stockholm var de vackra norrskenen, så jag tackar för att du visar upp lite "norrlandsguld" för oss.

//Morgan
// Morgan
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Norrsken - Göran Strand

Post by Grinde »

Nåt utav det bästa jag sett när det kommer till norrsken, hur coolt som helst med din timelapse, det går verkligen upp för en hur snabbt norrskenet skiftar och dansar över himlen!
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Norrsken - Göran Strand

Post by Peter R »

Häftig animation men det är så snabba växlingar så det skulle nästan ha behövts dubbelt så många bilder. Men jag antar att du redan kör på max hastighet då norrsken ofta behöver 20-30 sek exponering per bild.
En annan sak jag tänkte på är att färgerna verkar dämpade, förutom de ljusaste partierna, jämfört med stillbilden. Jag har alltid svårt att göra animationer från stillbilder för de program som komprimerar snyggast minskar också färgmättnaden mest och jag har ännu inte hittat någon tillfredställande lösning.

Jag kan tipsa om en bok om ni inte har läst den som handlar om Kristian Birkeland som var besatt av norrsken och hade bestämt sig för att lösa deras gåta, ofta med livet som insatts http://www.bokus.com/bok/9789170010293/norrskenet/ .
Vi som trottsar kylan i timmar och som brottas med trilskande teknik för att få till en enda bild besitter troligtvis samma gen. En fantastisk och fängslande berättelse. Rekomenderas kallt. :D

/Peter R

Edit: Jag ändrade länken till en som fungerar bättre att klicka på.
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Norrsken - Göran Strand

Post by gost »

Peter, eftersom norrskenet var så "snabbt" så var jag tvungen att exponera i bara 4 sekunder, vila en sekund och sedan nästa 4 sekunder, så 12 bilder per minut blev det och totalt ca 1,000 bilder. Först körde jag filmen med 25 bilder per sekund, men då blir norrskenet för snabbt, så det blev 12,5 bild per sekund istället.

Färgerna tappar lite gnista när jag kör på ISO 3200 på min kamera (Nikon D300), så detta var ännu ett bevis på att jag måste investera i en ny kamera i år :)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Norrsken - Göran Strand

Post by Robert »

Såg att din film var på Fotosidans framsida. Riktigt kul.
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Norrsken - Göran Strand

Post by gost »

Idag sändes min norrskensfilm på SVT Mittnytt

http://svtplay.se/v/2350249/magnifikt_norrsken

Kul att dom uppmärksammar detta.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Norrsken - Göran Strand

Post by Peter R »

Hej Göran och stort grattis.
Jag har nog tittat på din animation ett dussin gånger sedan du la upp den och den håller och växer. En evergreen :D
Bättre gröna toner i SVT-play versionen jämfört med Youtube. Är det en ny bearbetning?
Båda har väldigt suggestiv musik som förhöjer upplevelsen.

/*Peter R
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Norrsken - Göran Strand

Post by gost »

Jag gav dom samma klipp som finns på youtube, så antingen förstör youtube färger eller så har SVT jobbat lite med den.

Måste kolla vilken som liknar råkopian.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Norrsken - Göran Strand

Post by Robin Andersson »

Snygg bild! Ser att du också har fått med Epsilon Aurigae på bilden :D! Strax under den röda stjärnan lite upp till vänster ifrån mitten, den lilla avlånga "triangeln".
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space