NGC2024 & B33 Hästhuvudet & Flamnebulosan - P-M Hedé

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

NGC2024 & B33 Hästhuvudet & Flamnebulosan - P-M Hedé

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC2024 & B33 Hästhuvudet & Flamnebulosan
Exponering: 60min
Fotograf: P-M Hedén
Kommentar: Nja, inte helt nöjd med bilden men det är detta jag lyckats att \\\\\\\"klämma fram\\\\\\\" ur exponeringarna. Riktigt dålig himmel i söder och en relativt kort exponering på 60min. Jag hoppas på ett nytt försök vid ett senare tillfälle.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Hedén

Bra framklämt mellan molnbankarna! Hästen är vacker mot den röda bakgrunden. Bilden har fin skärpa och välbalanserad. Lite avsaknad av andra färger än röd kanske?

Sen är det något konstig fenomen nere vid Flame nebulosan. Avsmalnande stjärnor och ur fokus men bara där? Konstigt!

Ha det gott! //Micke
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Post by Perran »

Tack Micke!

Ja, man får vara glad över de få tillfällen man får att fotografera.

Färgerna tenderar nog lite mot det röda men jag får nog leva med det när jag använder mig av mina filter.

Ja, jag såg det också.
Det kan vara adaptern som jag har till Orion tuben. Den är så korkad gjord för att det går bara att skruva fast den med två skruvar, jag funderar på att borra upp och fixa dit en tredje skruv för att få fast adaptern ordentligt.

Vänligen
/Perran



skafar65 wrote:Hej Hedén

Bra framklämt mellan molnbankarna! Hästen är vacker mot den röda bakgrunden. Bilden har fin skärpa och välbalanserad. Lite avsaknad av andra färger än röd kanske?

Sen är det något konstig fenomen nere vid Flame nebulosan. Avsmalnande stjärnor och ur fokus men bara där? Konstigt!

Ha det gott! //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jag har definitivt bosatt mig i fel del av Sverige denna säsongen har haft dimmelände då det har varit klart. Men kul att se att andra har haft fint väder.

Tycker att hästhuvudnebulosan är jättefin och gasmolnen ser verkligen läckert ut.

Om man skall klaga så saknas de andra färgerna. Flamenebulosan är på tok för röd. Dock är hästhuvudnebulosedelen som sagt mycket bra.

Return to “Bilder”