NGC 6543 Katt ögat - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

NGC 6543 Katt ögat - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 6543 Katt ögat
Exponering: 43min 22x2 LRGB
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Jaha, vad säger man om denna bilden. Inte speciellt vanlig på foto från Sverige. Troligtvis inte heller en bild som någon egentligen tycker är speciellt vacker. Möjligtvis lite cool och udda men annars inget. Märkligt nog är denna bil en av dom svåraste jag tagit och bildbehandlat! Objektet är så litet, ungefär som mars på ena hållet och mindre än Jupiter åt andra! Des relativt starka magnitud 8,10 i kontrast mot bakgrunden och det lilla stoft molnet IC4677 som kan ses till höger om den döende stjärnan (med lite fantasi) gör att det blir extra svårt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 6543 Katt ögat - Mikael Skafar

Post by Bengt »

Äntligen lite nya objekt på galleriet. Du har fått till den bra tycker jag . Vad är det för område till höger om katten . Ser lite ut som en nebulosa ?

Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 6543 Katt ögat - Mikael Skafar

Post by Bengt »

såg nu att du ju redan skrivit om det lilla molnet.

Bengt]
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Roligt med lite annorlunda objekt. Hur du nu fick för dig att fota just detta lilla objekt :)
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej på er. Ja det är det lilla stoftmolnet IC4677 som ligger till höger om själva ögat. Hade nog inte heller själv sett det om jag inte råkat se en bild av det på nätet. Det var så svagt på min bild att jag fick lägga ihop alla bilder (även dom som var lite sämre) för att få fram det. Denna la jag sen som ett eget lager i Photoshop och "maskade" fram det till huvudlagret. I och med det så är säkert inte molnet riktigt i fokus egentligen men det är ju i och för sig knappast något man ser.

Mvh //Micke
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Post by Perran »

Kanon kul med "udda" bilder, väldigt bra taget också!
Jag önskar att jag kunde fotografera mera med min N11, men det är tufft att guida länge manuellt på sådana brännvidder.

/Perran

Return to “Bilder”