M42 Orionnebulosan - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M42 Orionnebulosan - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: 4x30 sek
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Fotograferad med 70-200 och 2x teleförlängare motsvarande 400mm. 4 st 30 sek exponeringar vid 400 Asa stackade och behandlade i Photoshop.
Fotograferad i centrala Stockholm

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Peter

Tycker du lyckats bra med denna bild! Väldigt vackra färger och ett otroligt stort område med både The Runing man och allt. Du har på något sätt även lyckats få centrum på M42 tydlig. Kan man gissa att du använt olika exponeringstider för det?

Jag har själv nu även en Canon 400d i min ägo. Tänkte utvidga mitt fotointresse med lite vanliga bilder också. Kul att se att man även kan fota "astro" med en sådan. Nu vet jag inte, kanske är din modifierad, kanske är din modell mycket känsligare?

Otroligt att man kan fota från Stockholm! //Micke
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Post by Peter R »

Hej Micke,

Tack för dina positva kommentarer.
Min Eos 20D är inte modifierad eftersom jag mest använder den för vanlig fotografi.
När jag tog den här bilden var det ovanligt stjärnklart för att vara Stockholm och skillnaden på filerna blir direkt mycket påtaglig.
Jag jobbar med kontrastmasker för att inte vissa områden ska bli överexponerade och utfrätta, i detta fall centrum på M42.

Med vänliga hälsningar

/*Peter R
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jättefina färger tycker jag. Speciellt med tanke på den relativt korta exponeringstiden.

När jag ser dessa fina DSLR bilder blir jag sugen på aj prova lite själv med. Jag kommer nog försöka prova med Min Canon 350D i vinter med på M45 och M43 för att jämföra lite och vinna lite synfällt mot min CCD kamera.

Return to “Bilder”