M13 - Kent Kihlberg

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

M13 - Kent Kihlberg

Post by anivision »

Ny bild i galleriet
Objekt: M13
Exponering: 10x240s
Fotograf: Kent Kihlberg
Kommentar:

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M13 - Kent Kihlberg

Post by Lazze »

Det här är nog min favoritbild av dina första alster, men du har ju fått en flygande start vad gäller astrofoto med alla bilder.
Både skärpa och följe verkar ha funkat perfekt och jag antar att du inte behövt beskära den här lika mycket som t.ex. M1 eftersom stjärnorna ser mycket mindre ut?
/Lasse
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: M13 - Kent Kihlberg

Post by anivision »

Egentligen är bilden på M1 ett exempel på en ganska misslyckad bildbehandling. Dels har jag använt funktionen "drizzle" i nebulosity för att föstora bilden en aning och dels är den ganska hårt beskuren. Sen tror jag att skärpan i exponeringen inte är lika bra på M1:an som på de övriga bilderna. Men jag valde att ta med den ändå då detta är de första bilderna överhuvudtaget och det kommer ju inte bli fler med CG5:an heller :-)
En vacker (eller snarare en mulen) dag så kanske jag gör om bildbehandlingen av M1:an...
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M13 - Kent Kihlberg

Post by Robert »

Tycker att du har lyckats riktigt bra med M13. Runda stjärnor och bra dynamik i bilden utan att fått centrum utbrännt.

Vad blir det för montering nu?
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: M13 - Kent Kihlberg

Post by anivision »

Tack Robert, jag måste nog säga att jag är mest nöjd med resultatet på M13, men med tanke på hur lite tid jag fick på M101:an så är jag faktiskt inte helt missnöjd med vad 12 minuters exponering kan åstakomma. M13 och M101 plåtade jag samma natt och jag tror jag hade lite bättre förutsättningar den kvällen än när jag tog dom andra bilderna.

Jag har bytt ut CG5:an mot en CGEM och håller just nu på som bäst att montera och dra sladdar. Jag är en sån som hatar löst hängande kablar så den biten tenderar att ta en hel del av min tid. Jag laddar kanske upp nån bild på det hela när det är klart :wink:
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M13 - Kent Kihlberg

Post by Timo »

Väldigt bra M13 och ovanpå allt en av dina första bilder.
Bra jobbat !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Bilder”