NGC6888 - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

NGC6888 - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC6888
Exponering: 70min 7x10min
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Hej bara för att det kanske skulle vara lite kul så la jag upp en helt obehandlad bild på Crescent nebulosan. Den har extremt låg kvallite för att den inte skulle ta för mycket meg.
Som ni ser så är det inget vitt band på bilden, det är nog jag som meckat med \"flattning\" i onödan. Bilden är däremot väldigt ljus i bakgrunden, det är nog slöjmolnen. Annars kan man säga om den att jag inte kan se några vinjeteringsproblem eller koma vilket är kul :) Skärpan kan nog bli bättre. Andra kommentarer?

Mvh //Micke


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: NGC6888 - Mikael Skafar

Post by Starsoft »

Det vore intressant att titta på motsvarande stackning av darks, det skulle kunna vara kameran som orsakar att bakgrunden är ljusare i kanterna, kanske genom ojämn sensortemeratur.

Man kan även ana ett par horisontella mörkare band ungefär mitt i bilden som du också borde undersöka närmare.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: NGC6888 - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

Hej Anders

Bandet beror på den där "jäkla" musvarnaren som jag har ute i obset! Så fort jag glömmer koppla ur denna så blir det så!!!! Samma på den andra kameran.

Jag har inte använt några darks. Brukar aldrig göra det. Som sagt, det finns en del kvar att reda ut innan man är helt på spåret.

Mvh //Micke
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: NGC6888 - Mikael Skafar

Post by Starsoft »

Jag har inte använt några darks
Min tanke är att om du skulle ta darks med samma exponeringstid och stackning som i den aktuella bilden, får du då samma ojämna bakgrund?

Jag har också fått sopa bort en massa musbajs i mitt obs, rent märkligt hur mössen kan leta sig in i utrymmen som verkar stängda, skulle inte förvåna mig om dom varit in i datorn också :D

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: NGC6888 - Mikael Skafar

Post by Robert »

Kamerorna du har haft inana med Sonychip har haft så lite dark noice så att det inte har behövts. Men med detta chippet så komemr du behöva göra darks för att få riktigt bra resultat.

Skulle vara intressant att se biasbild med och utan musapparaten igång :)

Man kan nog inte säga så mycket om denna bilden om du har haft tunna moln som har farit fram över objektet. Ser fram emot en ny bild utan moln :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC6888 - Mikael Skafar

Post by Bengt »

Härligt med lite h-alfa Micke. Lite ofokuserad denna bild men du lär snart lära dig hantera din nya teknik.

Bengt

Return to “Bilder”