M45 Pleiaderna - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M45 Pleiaderna - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 Pleiaderna
Exponering: 9*30sek vid 400 Asa
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Pleiaderna widefield med 200mm f/4 fotograferade från centrala Stockholm

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Post by Peter R »

Jag har nu jobbat om bilden på Pleiaderna. Det var ganska mycket dis vid fotograferingstillfället vilket lätt ger en överstrålning när jag förstärker bilden. Nu tycker jag att den känns naturligare.

/*Peter R
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Ser bättre ut än den tidigare versionen där man nästan bara såg blått ljus fråm färgfel i linsen och väldigt lite nebulosa.

Nu har du fått fram mer av nebulosan. HAr du provat att blända ner det objektivet lite då kanske en del av färgfelen försvinner med.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Post by Peter R »

Jag tror inte att det är så mycket färgfel i linsen. Det är en av Canons bättre zoomar EF 70-200/2,8 L IS USM som brukar ge vidunderlig skärpa, men naturligtvis kanske inte riktigt lika bra som motsvarande fast brännvidd.
Med alla ljusföroreningar där jag fotograferar och diset vid plåtningstillfället så är nebulositeten runt pleiaderna nästan obefintligt på råfilerna. Efter stackning går det att långsamt få fram genom förstärkning på förstärkning på förstärkning... och då brukar även bruset och färgfelen öka. Vad man eftersträvar är ju en vacker bild utan ursäkter för allt som ser fel ut. Det är en svår balansgång att få allting rätt.

/*Peter R

Return to “Bilder”