NGC1514 - Timo Nordberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

NGC1514 - Timo Nordberg

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC1514
Exponering: 5x6min
Fotograf: Timo Nordberg
Kommentar: Otur som vanligt.
När jag skulle köra RGB kom molnslöjorna :(
Här är 30 min, av 60, luminans så man ser hur nebulosan ser ut i alla fall. Vi hade dis här uppe på åsen och bilden är en aning softad vilket inte gör stjärnorna skarpare precis :?
Får nog låta bli den stora tuben och ta refraktorn vid en himmel som denna !
Försöker nog få denna i färg i alla fall.
Timo

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC1514 - Timo Nordberg

Post by Bengt »

Hej Timo!

Mumma med lite nya bildobjekt.

Har sett lite runt på nätet på andras bilder på detta objektet. Den är ju som iris i miniatyr. När den blir i färg kommer den att bli en av de bättre på nätet.

Bra jobbat.

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: NGC1514 - Timo Nordberg

Post by skafar65 »

Hej Timo

Ja som Bengt säger, kul med lite nya objekt! Jag själv hävdade ju att rymden börjar ta slut då jag drabbades av idé torka för någon dag sedan och tog ytterligare en bild på hästen :) Men det är klart att det finns mängder med objekt man inte gett sig på. Det gäller bara att planera lite. Det får man göra dom grå trista dagarna. Jag blev väl överrumplad av det fina vädret kan man säga :)

Kul att du ger dig på dom små planetariska nebulosorna. Det är inte så många som gör det. Det krävs ju en ordentlig ”hink” och en väl balanserad och intrimmad utrustning för att göra det. Tycker dina stjärnor är helt OK, lite, lite, lite utdragna vertikalt kan man kanske ana att dom är. Men det är jag kanske inte rätt person att påpeka :D

Bilden på NGC1514 är som du själv säger lite "mjuk". En timme till på den så kan den bli kanon. Måste framhäva färgkamera i detta läge. Denna bild behöver ju inget HA filter eller något annat för att bli bra. Med färgkamera så hade den i princip varit hemma. Men det är ju den ständiga diskussionen :)

Ha det gott! //Micke
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Re: NGC1514 - Timo Nordberg

Post by regulus1 »

Bra bild! Inte så konstigt att det blir lite oskarpt med lång exponering och hög förstoring (ett litet fält på endast 8 x 10 bågminuter).
Roger
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: NGC1514 - Timo Nordberg

Post by Timo »

Micke - ja, guidningen fungerar inte helt perfekt fast jag har AO-8,an när tuben pekar rakt upp och är nära ena ändläget. Det var den när jag tog dessa exponeringar. Har inte hittat "balansläget" här. Därför väntar jag med färgen och resterande luminans tills objektet står lite längre bort från zenit.
Visst, färgkamera hade varit bra här. Jag är inte helt emot det :D
Men har inte hittat någon bild som övertygar mig när det gäller de fina detaljerna i nebulosor m.m.
Skillnaden är inte stor det håller jag med om men har man varit fotograf till yrket så är det svårt att jämka här :?
Det är detaljrikedomen jag jagar eller kanske, kommer att jaga när väl allt fungerar som jag vill. Tyvärr har vi inte så fina förhållanden som Kanarieöarna, New Mexico eller Chile men jag vill gärna kräma ut så mycket det går. En RC ger aningen skarpare bild än min tub, troligtvis beroende på en inbyggd flattener i sekundärhållaren, så egentligen borde jag ha en sån men pengarna styr som vanligt :D

Har inte lyckats nå fokus med reduceraren på så därför tar jag allt med 3000mm fokallängd än så länge. Men vid jämförelse kan jag se att stjärnorna är krispigare på min bild av NGC 342 som jag tog för någon månad sedan än de är på de 2 senaste bilderna. Så atmosfärisk oro spelar en stor roll vid långa brännvidder.

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Bilder”