M42 Orion med omnejd - Mattias Klasson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M42 Orion med omnejd - Mattias Klasson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orion med omnejd
Exponering: 5x10s,5x30s,5x3m,5x6m
Fotograf: Mattias Klasson
Kommentar: Det var en fantasisk kväll igår. Brända av några bilder på Orion. Min huvudsakliga uppgift var att se hur man gör utan att bränna ut \"mitten\".
Jag skall lägga ner lite mer PS jobb, men denna första version blev hyffsad tycker jag.
Som vanligt var det lite sparsamt med exponeringar... så lite brus får man leva med.

Inga flats eller BIAS, bara Darks för varje exponeringslängd.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M42 Orion med omnejd - Mattias Klasson

Post by skafar65 »

Hej Mattias

Fantastiskt fin skärpa i denna bild! Ser nästan overklig ut, eller rättare sagt som ett litet konstverk! Kul att se lite aktivitet igen. Denna december har varit den absolut sämsta sedan jag började för typ 8 år sedan! Själv var jag också ute i natt. Tyvärr hinner jag inte med att bildbehandla mellan jul bestyren :D Kommer säkert fler dåliga kvällar efter jul som man kan göra detta :oops:

Din Rosett nebulosa är också riktigt fin. Du har verkligen "häng" på detta med astrofoto nu!

Måste även ge dig en eloge för din medverkan i Telescopium! Verkligen på tiden att astrofoto lyfts fram i denna tidning! Att du skriver att det är lätt kan jag väl inte riktigt hålla med om, Ok till en viss gräns men jag har aldrig uppfattat det som lätt? Jag skulle vilja säga att det är nog så svårt som att programmera in ett teleskop att söka igenom ett givet område natt efter natt och sen låta program leta igenom bilderna och om man har tur, hitta en variabel eller en supernova! :D Detta lyfts alltid fram överallt och jag har egentligen aldrig förstått storheten i detta.

Att däremot få en massa parametera att fungera tillsammans som montering, teleskop, guidekamera, värmeband, väder, vind och ljusföroreningarnas ständiga ökande. Detta i kombination med god kunskap i bildbehandling som är en vetenskap i sig själv. Det anser jag vara ett gott hantverk!

Ha en god helg! //Micke
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: M42 Orion med omnejd - Mattias Klasson

Post by GAIS »

Jag skrev relativt lätt ;-) Faktum är att det är lite som bänkpress... det går snabbt i början och man blir snabbt mycket bättre (starkare)... men sen går det långsammare och långsammare.

Tanken med artikeln var att ta bort "flugfiske/expert/bög-stämpeln" och samtidigt få folk att inse att en viss grunduppsättning av prylar är nödvändig. Jag anser att det är inte speciellt svårt om man ger sig tid att förstå. Det är det jag gillar med astrofoto... det är inte bara att trycka på en knapp. Förr eller senare måste man förstå. Att börja med t.ex Maxim direkt är inte smart (som jag gjorde), det borde nån påpekat ;-).

Jag som är ingenjör har kanske lite fördel i det tekniska, men vissa program är både enkla, pedagogiska och bra. Nackdelen är att flertalet inte är det.
Snart har jag min nya mono-kamera, och då måste jag nog börja köra det kraftfulla men totalt opedagiska MaximDL igen. Jag gillar INTE maxim, hade dessa programmerare jobbat hos mig hade dom fått foten snabbt... eller så skaffar man sig en bra GUI implementatör omgående.

Jag vet att du Micke har haft mycket krabb med monteringar och guidning. Jag känner mig inte igen i detta. Du måste ha haft oflyt. Min guidning och montering har funkat klockrent från dag ett, och jag har inte pillat på en parameter... jag har inte ens pec tränat (då jag anser att det inte behövs när jag ser mina resultat). Självklart har jag mer förlåtande teleskop med låga f-tal än dig, så problemen är mindre synliga.

Jag hoppas du snart kommer med några riktigt kanonbilder i juldagarna.

God jul på dig och alla andra... och tack för den fina kritiken. Jag blev själv rätt nöjd. Märkligt att dessa objekt var så mycket enklare än M45 (det trodde in jag).
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Re: M42 Orion med omnejd - Mattias Klasson

Post by regulus1 »

Du har fångat en komet också. En rad punkter vid dubbelstjärnan t.h i bild. MPChecker säger att det är C/2004 K3 (LINEAR).
Nästa gång hoppas vi istället på en ny komet vid namn komet Klasson!

Jag får emellertid inte ljuspunkterna att stämma med MPChecker som säger att kometen rör sig 11 bågsekunder/timma i RA och 0 bågsekunder/timma i deklination.
Kan kometen vara splittrad?

Tillägg:
Nu blir jag osäker. Det finns en spökstjärna intill de ljusa stjärnorna.
Roger
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Re: M42 Orion med omnejd - Mattias Klasson

Post by regulus1 »

Vid närmare undersökning av bildmaterialet så verkar det vara falskt alarm. Visserligen befinner sig C/2004 K3 (LINEAR) i bildområdet, men på ett avstånd av 14 AU från solen så är den troligen osynlig för oss amatörer.
Roger
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M42 Orion med omnejd - Mattias Klasson

Post by Robert »

Kul med så stort synfält runt M42 och du har fångat många svagare delar av nebulosan även om den är lite för grå kanske.

Bra skärpa har du fått till i alla fall!!

Return to “Bilder”