Månadens fotoutmaning på Astrosweden, Andromeda

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Månadens fotoutmaning på Astrosweden, Andromeda

Post by skafar65 »

Image

Jaha, dags för nya utmaningar! Vi försöker ju hela tiden att välja mål som är åtkomliga för så många som möjligt. Hittils har det ju i princip räckt med ganska enkla medel. Saturnus, månen och solen.

OK Saturnus krävde kanske ett teleskop, men det räcker med den alra enklaste modellen. Det gör det även på månadens utmaning. Andromedagalaxen som ju är vår närmsta granne kan man fånga med en enkel kamera och en liten refraktor.

Jag lägger denna gången ut ett av mina första försök på denna som exempel. Allt för att inte avskräcka någon för att delta. Jag hoppas även att ingen känner så att "oj vilken bra bild som ligger där redan (inte min då :) och för den sakens skull ej vågar medverka. Vi vill ju med denna "tävling" få in så många bidrag som möjligt och på det sättet visa bredden på vad man kan göra med olika utrustningar och kanske få igång någon att börja med denna trevliga hobby.

Så här har ni mitt första stapplande försök som jag tog för sju år sedan! Faktiskt med vanlig analog kamera! Ni kan tro att det var en spännande upplevelse att hämta ut dessa bilder på Väla fotolabb!

Image

Text från min hemsida. "Bilden är tagen 2001-12-15 kl. 20:30. Jag har använt mig av all den utrustning som behövs för att ta ett sådant här foto. Teleskop LX10, Olympus OM1 kamera, offaxisguider, upplyst hårkors okular, Fuji 800 ASA film och sist men inte minst ett otroligt bra väder. Exponerings tiden var 30 minuter."

Tävlingsomgången pågår mellan 2008-09-05 till 2008-10-05. Som vanligt gäller att du ska ha tagit fotot själv. Info om fotot ska även bifogas. Typ av utrustning, datum, exponeringstid. Priset består av en valfri bok från Astroswedens bokhörna. Vi kommer utse en vinnare men här kommer även delas ut andra "motivationspris".

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Månadens fotoutmaning på Astrosweden, Andromeda

Post by Bengt »

Hej Micke!

Inte direkt något nybörjar objekt att ge sig på. Finns två objekt jag själv aldrig lyckats med bra och det är just m31 och Orion. Märkligt att de ljusaste objekten ska vara svårast :)

Får väl se om man hinner samla lite fotoner till slutdatum :)

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Månadens fotoutmaning på Astrosweden, Andromeda

Post by Starsoft »

Den här gången ska jag försöka vara med, M31 bör vara ett perfekt objekt till mitt 300 mm objektiv.

Men det är rent deprimerande hur den senaste månaden sett ut molnmässigt, det kanske inte blir ett enda fototillfälle för mig innan tiden är ute. Fortsätter det så här ett tag till så blir det akut för mig att emigrera till grönare ängar.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: Månadens fotoutmaning på Astrosweden, Andromeda

Post by JohanH »

Jag ska också försöka vara med denna gång. Det kan bli kul!

Jag håller med om att vädret som hittils varit riktigt dåligt. Det är verkligen trist. Jag tycker andra halven av augusti och september brukar vara den bästa tiden, men så har det inte varit hittils i år. Får hoppas på en rikitg fin höst.

/Johan
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Månadens fotoutmaning på Astrosweden, Andromeda

Post by skafar65 »

Hej

Ja vädret, detta ständiga elände! Och som ni säger, agusti, september är ju vanligtvis dom bästa månaderna. Men i år, katastrof! Blir sen hösten och vintern lika dålig som den brukar....

Bengts kommentar "Inte direkt något nybörjar objekt att ge sig på. Finns två objekt jag själv aldrig lyckats med bra och det är just m31 och Orion. Märkligt att de ljusaste objekten ska vara svårast."

Nej det är inget enkelt objekt att få till, det var inte så jag menade. Det är däremot ganska enkelt att lokalicera och få med på bild. Så var nog mer min tanke. Det var i mitt eget fall det första objektet jag gav mig på när det gällde Deep Sky. Just för att det var ganska lätt att hitta och ljusstarkt.

Ser fram emot era bidrag :D

//Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Månadens fotoutmaning på Astrosweden, Andromeda

Post by Robert »

1 Månad kan ju vara lite kort tid om vädret håller i sig :)

Jag har planer på att prova fota nått deep sky objekt men min Canon 350D. Kanske att jag provar på M31 om det blir klart nån gång. SMHi's prognos över Alingsås säger dock dåligt väder så långt prognosen går...
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Månadens fotoutmaning på Astrosweden, Andromeda

Post by skafar65 »

Hej

Ja vi får se. Kanske får vi förlänga omgången på grund av dåligt väder! Sen kan man kanske bara ha två omgångar över vinterhalvåret? Då när vädret är som sämst! Kanske får vi ha en runda molnfoto :D

//Micke

Return to “Bilder”