M31 (148min) Andromeda - Mattias Klasson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M31 (148min) Andromeda - Mattias Klasson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 (148min) Andromeda
Exponering: 3x36min + Dark,Bias,Flas
Fotograf: Mattias Klasson
Kommentar: Äntligen kunde man ta årets första bild med lite längre exponering (148min i ISO800). Vilken skillnad det blir i brus...

Jobbat mig lite i Neb och PS. Framför allt kollade jag resultatet av olika stackningsmetoder, och kom fram till att använda Dark, Flatdark och Deviation 1,5 gav klart bättre resultat i Neb än vanlig average stack.

Förövrigt måste jag igen säga att kombinationen HEQ5, WO FLT110 samt autoguidning är riktigt bra. Monteringen måste vara en osannolik bra pris / prestanda modell. Dessutom lastar jag 15kg. Inte en bild hade inte runda stjärnor - alla kunde användas. Dessutom tycker jag stjärnorna är fina över hela bilden trots att DSLR\'en har ett relativt stort chip. Självklart gör flattern saken inte sämre.
Skulle kanske lägga upp bilden i 4200x3200 så man får en bättre känsla va brus och skärpa...

Nu gäller det bara att bli bättre på bildbehandling oxå.

Ser fram emot kontruktiv kritik och gärna även en sågning vid knäskålarna av den alltid så käcke och taggtrådssmaskande Terje.

// Monlnfitt i natt igen enligt DMI, helt osannolikt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: M31 (148min) Andromeda - Mattias Klasson

Post by Terje »

WROOOM WROOOM
Måste säga att jag inte ser några markanta problem i bilden, det enda är att centrum känns lite bländande och urvattnat, det ä ju dock väldigt lätt hänt på andromeda. Färgbalansen tycker jag är bra och inget att klaga på, lägg gärna upp en fullupplösningsversion också så jag kanske kan hitta någonting att ge mig på med motorsågen.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: M31 (148min) Andromeda - Mattias Klasson

Post by Terje »

Nu när du lagt upp fullupplösningsbilden så blir jag riktigt imponerad, runt och fint, det enda är färgbrus men det är väl mer eller mindre normalt från en dslr vad jag har sett så artistiskt är det nog bättre att skala ner den, men imponerande runda fina stjärnor.
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Re: M31 (148min) Andromeda - Mattias Klasson

Post by regulus1 »

Vad är det för mörk fläck över galaxens vänstra nederkant vid RA = 00 45 22 , Dec = +41 33 58 (J2000) nära stjärnan GSC 2805-2171? Är det smuts på CMOS-chipet? Den borde ju försvinna då om du använder flat.
Roger
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M31 (148min) Andromeda - Mattias Klasson

Post by Peter R »

Hej,
Du har verkligen fått till följet och har väldigt mycket teckning, och som du säger, runda fina stjärnor. Jag tycker dock att din bildbehandling är för hård.
Du har ganska mycket brus i galaxens yttre regioner men inget alls i bakgrunden som ligger på en perfekt neutral och jämn gråton vilket inte känns naturligt.
Vad har du använt för ISO-inställning och hur fördelar sig dina exponeringar, är det verkligen 36 minuters delexponeringar eller fördelar de sig på flera subar?
Refraktor + kamera + flattener borde väga c:a 7,5 kilo. Vad har du hängt på för övrig utrustning för att komma upp i 15 kilo?

Du kastade du ur dig några tankar om "Polinställning med CCD" i början av sommaren och bad om kommentarer. Jag ville ha några förtydliganden angående metoden som du beskriver men som du följde inte upp!

/*Peter R
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M31 (148min) Andromeda - Mattias Klasson

Post by Robert »

Undrade också vad det är för mörk fläck men troligen ett damkorn.

I den mindre varianten ser M31 mycket bra ut tycker jag.
I fullformatsvarianten ser stjärnorna runda och fina ut. Du har verkligen lyckats tygla din montering bra :)
På de svagare delarna ser man i den stora varianten en hel del färgbrus men det löser sig nog med x timmar mer exponeringstid :)
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: M31 (148min) Andromeda - Mattias Klasson

Post by GAIS »

Tack för all input. Den mörka fläcken är en miss i bildbehandlingen.
Skall lägga upp en ny. Som jag sa, fotograferingen börjar jag få koll på nu. Bildbehandling är jag dock nybörjare på... men skall bli bättre.

Beträffande polinställning med CCD håller jag och en kompis på att skriva ett program som skall fixa detta mer eller mindre automatisk.
Återkommer inom kort med beta. Ber om ursäkt att jag inte svarat på div frågor...

Beträffande vikten:
- FLT 7kg
- Flatterner: 1kg
- Kameror: 1kg
- Guideringar: 1kg
- Guide skop: 3kg
- Platta för skåpen/guideringarna: 2kg
= typ 15kg

ISO var 800 och alla bilder var 3min.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)

Return to “Bilder”