M27 Hantelnebulosan i Ha-OIII - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M27 Hantelnebulosan i Ha-OIII - Anders Hemlin

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M27 Hantelnebulosan i Ha-OIII
Exponering: L:5*6 min, Ha 10*6 min, OIII 10*6 min
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar: Mycket måne och en massa moln men en hygglig bild blev det ändå. Det fungerar ganska bra med smalbandsfilter mot ljusföroreningar.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M27 Hantelnebulosan i Ha-OIII - Anders Hemlin

Post by Bengt »

Mycket bra smalbandsbild!

Blir lite annorlunda se den i dessa falska färgerna, Föredrar nog ändå just detta objekt ändå i dess orginalfärger.

Verkar inte som du heller har helt plant fält av dömma reflektionen av stjärnan nere till höger. På Rc bilder ser halo runt stjärnorna allltid helt cirkulära ut . Man undrar ibland om det är ditfixat eller det är så plant som det verkar?



Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: M27 Hantelnebulosan i Ha-OIII - Anders Hemlin

Post by Starsoft »

Hej Bengt

Jag håller med om att RGB ser trevligare ut, tänkte jag skulle prova med det också när månen är borta.

Teleskopet är i och för sig dåligt kollimerat men jag tycker ändå att halon ligger för mycket "off center" för att vara orsakat av dålig kollimering. Kanske kan man tänka sig att det är en reflektion mellan linserna i coma correctorn, och att ytorna som orsakar reflektionen inte är plana?

Däremot tycker jag att det fungerade bra att använda ett CLS filter till luminansen för att hålla månen borta och dessutom dämpa stjärnorna lite.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M27 Hantelnebulosan i Ha-OIII - Anders Hemlin

Post by Bengt »

Hej !

Ja vet inte vad det kan beror på säkert . Har ganska mycket av den varan också med koniska halo på min woc tub. Jag har alltid antagit det berott på för dålig plan yta . Mitt förvärras dessutom när jag har fieldflattener i :) . Måste bero på att min flattener har fel avstånd till chippet.
Ja har hört Erik på astro nämna nåt om det du skriver om inre reflektioner i linserna men jag tror inte riktigt på det. Man ser ju detta sällan det på bättre optik

Min teori är just den att det är just din komakorrektor som inte kan plana ut bilden bättre.Därför blir reflektionerna inte helt runda heller Finns ju en anledning till att folk går över till riktiga Rc tuber.


Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M27 Hantelnebulosan i Ha-OIII - Anders Hemlin

Post by skafar65 »

Hej

Nu är vi verkligen nere på detaljer! :D Jag hade nog inte sett det där med den där halon om inte Bengt skrivit det! Att få en halo runt en stjärna har jag nog aldrig fått tror jag? Hur får man det? Vissa bilder som tex Lars-Gunnar Wässings är det ju väldigt mycket på. På hans Bubbla är det väldigt klädsamt får jag säga!

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M27 Hantelnebulosan i Ha-OIII - Anders Hemlin

Post by Bengt »

Micke om du använder ddp på dina bilder med röda ladyn kommer de som ett brev på posten.

Skulle nog kunna tänka mig du kan få såna med meaden också men kanske inte med våra små h9:or

Hade faktiskt en del mejlkorrenspondens med den där killen Noel som gjort den där pluggin funktionen till photoshop om där fanns någon snabbvariant att fixa till såna defekter men det verkade vara svårt.

Halo är snyggt men det är snyggare om de är runda.



Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M27 Hantelnebulosan i Ha-OIII - Anders Hemlin

Post by Bengt »

Hmm Andersjag körde din bild i photoshop den stämmer inte tycker jag med bilddatan??

Du verkat har blandat färgerna i blå och inte i grön . felskrivet eller felblandat?

Tycker den blir bättre om man lägger blå och grön som samma (OIII).



Bengt
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: M27 Hantelnebulosan i Ha-OIII - Anders Hemlin

Post by Lars-Gunnar »

Hej igen,

Detta tycker jag är en mycket läcker bild, jag gillar dom där färgerna, dom blir så härligt transparenta. Jag tog några bilder H-alfa och O111 på Orion neb i vintras, men det blev väldigt rött, hur blandar man egentligen?

M.v.h

L-G
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: M27 Hantelnebulosan i Ha-OIII - Anders Hemlin

Post by JohanH »

Mycket fin bild! Ser nästan lite svensk ut i de färgerna. Man ser ju denna oftast i RGB, så jag tycker det är kul med dessa färger. Börjar bli sugen på att testa smalband, men det skulle dels kräva ny kamera och filter (= dyrt), men å andra sidan tvingas man lära sig nya tekniker för bildbehandling (= kul).

/Johan
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: M27 Hantelnebulosan i Ha-OIII - Anders Hemlin

Post by Starsoft »

Bengt har så klart rätt att jag inte har blandat dom färger jag tänkt mig, så jag lägger upp en till version där vätet är rött.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M27 Hantelnebulosan i Ha-OIII - Anders Hemlin

Post by Robert »

Oj vad det skrivs här :)

Mycket fin bild även om jag också föredrar vanliga RGB färger på denna så är det spännande att se Ha OIII varianter med.

Halon runt stjärnan kan även vara reflektioner från filterna.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M27 Hantelnebulosan i Ha-OIII - Anders Hemlin

Post by Robert »

I bakhuvudet ligger lite minnen om att man lättare får reflektion i H-alpha filter tex då man har låga f-tal och ljuset då kommer in i lite mer sned vinkel. detta leder också till att man får större sådant problem när man använder en reducerare.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M27 Hantelnebulosan i Ha-OIII - Anders Hemlin

Post by Bengt »

Stämmer detta sista inlägg så förklarar det mina problem. IOm det är så borde detta mest gälla vissa typer av stjärnor. Har för mig det är röda stjärnor som lättast får halo runt sig ?



Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M27 Hantelnebulosan i Ha-OIII - Anders Hemlin

Post by Robert »

http://www.optecinc.com/optec_078.htm

Här pratar de reflektioner mellan chip och filter.

Return to “Bilder”