Omarbetad Bubble Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Omarbetad Bubble Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Omarbetad Bubble Nebula
Exponering:
Fotograf: Lars-Gunnar Wässing
Kommentar: Bilden jag tänkte lägga ut först, lite mer transparent och bättre färgåtergivning av stjärnorna

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Omarbetad Bubble Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Terje »

Nu tycker jag färgbalansen ser riktigt bra ut.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Omarbetad Bubble Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Bengt »

Klart bättre färbalans. Någon timme till exponering så hade den blivithelt brus fri också.

Bengt
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: Omarbetad Bubble Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by JohanH »

Hej,

Jättebra bild av ett av mina personliga favoritobjekt! Denna version är klart bättre än den första du la upp. Ska bli kul att se fler bilder framöver. Vädret är ju inte det bästa just nu, men förhoppningsvis blir det bättre nu när nätterna också blir mörkare.

/Johan
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Omarbetad Bubble Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Robert »

Nebulosan ser jättefin ut tycker jag och bättre färger än din tidigare variant. En sak som ser lite konstig ut är 'glare' eller vad man nu skall kolla det runt några av de starka stjärnorna.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Omarbetad Bubble Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Starsoft »

Kan ljusblafforna runt de starka stjärnorna bero på reflexer mellan kameran och "reducer/field Flattener VIII"?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Omarbetad Bubble Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by skafar65 »

Hej Lars

Ja nu är den riktigt bra! Kul att se att feedback från forumet ger resultat på bilderna. Det är ju så det ska vara, så har vi ju alla hjälpts åt att driva oss framåt mot bättre resultat. Kul att många skriver.

Mvh //Micke
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Omarbetad Bubble Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Beträffande "halosarna" på bilderna får jag dom med mitt H-alfa filter, varje gång, men bara med detta filter. Det är ett Astronomik som jag haft i ca 1,5 år. Jag gillar inte dom där blafforna riktigt, är det något fel med detta filtret tror ni? Dom andra filtrerna är också Astronomik med utan detta fenomen. Jag hade en mindre Atik 16 förut och dom var där lika förbaskat. Vad kör ni för H-alfa fabrikat? Jag tycker utseendet på ytan har förändrats på detta filter över tid, kan dom förändras på nåt sätt, oxidera typ?

M.v.h

L-G
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: Omarbetad Bubble Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by JohanH »

Jag får också blaffor runt starka stjärnor när jag fotar med mina refraktorer (och DSLR). De kommer oavsett filter, men endast om jag använder flattener. Nu har jag TeleVues reducer/flattener, men jag hade samma fenomen när jag använde en från William Optics.

/Johan
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Omarbetad Bubble Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Starsoft »

I min M27 bild var det första gången jag drabbades av ett sådant här reflexfenomen så jag tyckte det var värt att forska vidare i frågan.

Började med att ta fram miniräknaren och utgick från en f5 ljuskon där en reflex blivt ca 50 pixel i diameter, fick då fram att skillnaden i ljusväg bör vara 2.25 mm, eller en reflex mellan två ytor som ligger 1,125 mm ifrån varandra. Hittade lite uppgifter om filter på nätet och 2 mm tjocklek på Baaders filter hittade jag, inser då också att reflexproblemet ökar när filtren blir tunnare. Jag har här för första gången använt ett billigt CLS filter så det är inte långsökt att det är det som gett upphov till reflexen. Jag ska vid tillfälle mäta tjockleken på det, det verkar också av andra skäl klokt att byta ut det mot ett UHC filter i stället.

Det är inte så kul med sådana här reflexer, det finns en newton coma corrector som helt eliminerar coma som skulle vara lösningen på alla mina problem om den inte hade massor av interna reflexer som ger upphov till fula spökbilder. Här har man förmodligen inte tagit tillräcklig hänsyn till problemet med reflexer vid designen utan bara koncentrerat sig på att eliminéra coma.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Bilder”