NGC 884, NGC 869 Dubbelhopen - Mikael Mårtensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

NGC 884, NGC 869 Dubbelhopen - Mikael Mårtensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 884, NGC 869 Dubbelhopen
Exponering: 10x3min+1x2min
Fotograf: Mikael Mårtensson
Kommentar: Första bilden för säsongen! Fick börja med något lätt för att kolla grejerna. Kändes skönt att komm ut igen.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Äntligen fint väder :D
Jag fick börja med något lätt. Tog klädhängaren och dubbelhopen. Käns väldigt skönt att få sig en "dos". Testade för första gången att lägga till difraktionsspikar, jag använde korsade koppar trådar.
Dubbelhopen har alltid varit ett av mina favorit objekt visuellt. Men den blir ju läcker på bild också :)
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Mikael

Läcker bild. Inte ofta man ser bilder på detta objekt. Kul att säsongen även börjat för dig. Spikarna ser fina ut. Dom blir på något sätt mer naturliga när man skapar dom i fotoögonblicket.

Om man ska lite konstruktiv feedback så kan man kanske tycka att bilden är lite blå. En del vinjetering finns även ute på hörnen men som sagt annars väldigt fin.

Ha det gott! //Micke
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Post by Perran »

Kanon!
Inte lätt att få detta objekt bra, men det tycker jag att du har fått.

Vänligen
/Perran
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Tycker du har fångat dubbelhopen fint och man får lite av samma fina känsla som när man tittar åp den i ett teleskop med stort synfält.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Jättefin bild !

Hade nog beskurit bilden lite så slipper man se vinjeteringen. Bilden har så bra vidd att det inte gör något att den blir lite mindre. Bra följning ser du ut och haft också .


Bengt
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Mycket bra bild!

För att "trolla bort" vignetteringen kan du i Photoshop först duplicera lagret och sedan dra upp kontrasten +100 för att ordentligt se strukturen på vignetteringen och dess centrum. I detta fall är det en cirkulär vignettering i nedre högra hörnet . Skapa sedan ett tomt lager ovanför. Här väljer du Gradient Tool (g) med svart förgrund / transparent bakgrund (d), radiell gradient. Klicka sedan på vignetteringens centrum strax till höger om bilden och dra muspekaren cirka en fjärdedel in på bilden. Nu får du en mörk cirkulär gradient. Välj Soft Light på detta lager (blending mode). Klicka bort lagret med den kontrastförstärkta bilden. Nu skall du finjustera gradientlagret så att du får en bra ovignetterad bild. Min gradient blev för mörk. För att korrigera detta kan man ta fram Levels (Ctrl-l) och dra den svarta triangeln åt höger i "Output Levels". Ett bättre alternativ är att välja Dodge Tool (o) med Range=Shadows och Exposure=lågt procenttal. Sedan målar du med Dodge Tool över den mörka delen av gradienten så att den ljusnar samtidigt som du studerar bilden så att himmelsbakgrunden blir den bästa. Ljusnar det för mycket så kan du ångra med Ctrl-z (en eller flera gånger).
Roger
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Tack för all alla komentarer! Håller med om att den är lite väl blå :) ska ta och fixa det.
Jag tror faktiskt inte att det är vignettering som är boven, bakgrunden är lika ljusstark över allt. Det är nog helt enkelt att fokalplanet inte är helt plant. Fast stjärnorna är inte utragna på min äldre kort, hmm... kameran kanske inte satt helt rakt. Det som man ser i höger nederkant är amp-glow, ska försöka trixa bort det :)

Lägger upp en ny, den är lite beskuren, mindre blått, och minimerat amp-glow.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se

Return to “Bilder”