ISS över Stockholm - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

ISS över Stockholm - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: ISS över Stockholm
Exponering: 60 x 0,3 sek
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Rymdstationen försvinner i diset över Stockholm.
Sekvensen består av 60 bilder under totalt 32 sek med början kl. 01:28

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Peter

Mycket läcker bild! Man kan tydligt se strukturerna på stationen tycker jag. Bilden blir så mycket mer levande också i och med att du har ett vackert motiv i bakrunden.

Jag var själv också ute i går och försökte mig på att se/ fånga den på bild men vädret satte än en gång stopp för alla aktiviteter! Hittade den här länken som jag tyckte var riktigt bra för att kunna se när man kan se den: http://spaceflight.nasa.gov/realdata/si ... try=Sweden

Mvh //Micke
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Post by Peter R »

Hej Micke,

Ja det är väl märkligt att vädergudarna fortsätter att sätta krokben för oss amatörastronomer. Eftersom rymdstationen passerar nära Jupiter brukar jag ställa in på planeten och invänta rätt klockslag och som ett brev på posten kommer alltid några moln rullande in och lägger sig precis i siktet när det bara återstår några minuter.
Jag tror inte att det är struktur man ser. Kameran har tagit 2 bilder i sekunden kontinuerligt i 32 sekunder så jag tror tyvärr att det är mikrovibrationer från spegeln.

Jag fick inte din länk att funka. Själv använder jag "Starry Night Pro" och uppdaterar satelitbanorna ofta och de verkar stämma.

Hälsningar

/*Peter R
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Peter,

Som Micke säger så är det en riktigt läcker bild. Speciellt med tanke på att man ser stukturen så bra.
Jag tror många icke-astronomer skulle bli fascinerade av att man verkligen kan se ISS så tydligt. Du får hänga ut den på några fotosidor!

Denna länk är rätt bra för att se hur ISS ligger till just på den ort man befinner sig:
http://esa.heavens-above.com/esa/iss_st ... untryID=SW

Apropå länk så saknas det ett *h* i *http* i din länk Micke. Det är därför den inte fungerar riktigt bra.

Ha det bra!

Jonas
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej

Men visst är det strukturer! På bild nummer tio från höger så ser man ju tydligt solpanelerna! Vad jag förundras över är att den tycks snurra! Gör den verkligen det?

H.et är fixat Jonas. Är det någon som känner till en länk där man kan se lite mer på sikt när ISS ligger bra till. Dom länkarna vi har nu visar ju bara ett par dagar.

Mvh //Micke
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Post by Peter R »

Jag håller med att det ser ut som solpaneler, men jag undrar ändå... det är plåtat med en 200mm. Är det verkligen möjligt att se detaljer vid så låg förstoringsgrad?
Jag vet att kameran gav vissa vibrationer eftersom jag tog c:a 2 bilder/sek i över 30 sekunder med spegeln som åkte upp och ner.
Häromdagen hade jag riggat mina stora kikare på 100mm och satt på 2 st 12mm ockular, 50x och lyckades inte uppmärksamma några detaljer, men å andra sidan är det som att handjaga en racerbil!

Jag har kollat i mitt astroprogram och det verkar som om ISS försvinner igen från våra breddgrader efter den 01 juli.

Hälsningar

/*Peter R
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

ISS och Jupiter

Post by bengtr »

Hej !

Jag gjorde ochså ett försök att fota ISS och Jupiter på samma bild i går 23:40. Jag använde 400mm tele Canon 350d 1/60 1600. Men jag kunde inte se nån "strukur", blev inte så bra. Jupiter fick jag dock med som en rund fläck. Så jag undrar just, tycker det verkar som ISS är "mindre" (hälften ?) än Jupiters c:a 40 arc sek ? Fick dock lite rörelseoskärpa med 1/60.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Väldigt fin bild ihop med stadsvyn.

Return to “Bilder”