M13 - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M13 - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M13
Exponering: 12x5min
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Jäklar också! Får man säga så? Vilka bilder detta lilla teleskop tar! Det var verkligen en Halleluja upplevelse när jag tankade ner dom första bilderna genom den lilla röda \\\"ladyn\\\". Vilken skärpa, och runda stjärnor! Helt fantastiskt! Meaden fick denna gång agera följeteleskop och jag är rädd för att den lär få bli det många gånger i framtiden. Men för den skullen ska jag inte såga mitt Meade teleskop helt. Det är ju trots allt enklare att ta bilder med en liten refraktor. Meaden gjorde även ett fint jobb och guidade i stort sätt felfritt i en timme. Ja jag vet att spikarna inte är äkta... men ganska fina!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M13 - Mikael Skafar

Post by Bengt »

Mycket bra Micke !

Kul att se hur du använder ditt nya huvudinstrument :)


Blev ju så inspirerad att jag tog en ny runda på mitt klot :)

Sommaren är kort säger ju Ledin fast jag undrar om det gäller oss?


]Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Ja jag är väldigt nöjd med WOCen får jag säga. Men jag föredrar en annan Ledin låt. Vi är på gång, vi är laddade vi är tända! :P

//Micke
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Jättefin bild!

Lagom diskreta pålagda spikar. Hur mycket måste du öka exponeringstiden jämfört med Meaden?

MVH

/johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jättefin bild som du har fått till. Speciellt med tanke på att det är i slutet av maj med.

Gnomen i dig tittar fram märker vi. Skall bli kul att se fler bilder från den Röda damen.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Efter at ha sett din fina M13 bild blinkad mot min så tycker jag att den (i alla fall på min skärm) är lite för grisrosa. Annrs finns det inget att klaga på i den fina bilden.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Robert

Har du inte förstått än att grisrosa är den gömda materian i Universum? Som vi pratde om un der kvällen så brukar jag ställa färgerna efter bakrunden. Kanske fel teknik med tanke på ljusföroreningar. Jag ska jobba vidare med det.

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Tycker inte den är så farligt grisrosa. Värre med de döda pig- slar du hittar :D

(I rymden hör ingen grisen grymta) :D

Bengt

Return to “Bilder”