M106 Grisgalaxen? :) - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M106 Grisgalaxen? :) - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M106 Grisgalaxen? :)
Exponering: LRGB 88min
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: I brist på nya bilder så får man väl lägga upp \"gammal skåpmat\" :) Denna Galax blev benämnd som Grisgalaxen förra året. Jag kunde bara hålla med, därför fick den aldrig se dagens ljus. Lite obehandlad i år med Maxim och den blev inte lika grisig.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Kul att se den omtalade grisgalaxen även om den har tappat mycket av sin rosa glans nu :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

[Jag känner viss sorg eftersom jag sett detta grisöra växa upp och frodas till att nu blivit slaktad.

Tycker det är synd att du inte parade förlåt sparade :lol: denna bild till första april och sagt att du handguidat den i ca 10 min :)

Men om jag nu ska sluta klaga så tycker jag du har lyckats bra med rådande omständigheter . Tyvärr måste jag nu grymt erkänna att min gris är den enda som inte tappat den lite grisrosa nyansen . :D

Undras om det är en rosa galax i verkligheten eftersom jag fick en likande nyans ?

Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Bengt,

På denna sida tror jag du kan hitta ganska ärliga avbildningar av bl.a. denna galax:
http://gallery.rcopticalsystems.com/index.html#messier

/Jonas
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

[Förmodligen har Mickes och mina gatlampor ett finger med i spelet över vilka färger vi får fram när vi lägger ihop bilderna.

Hur en del kan få den till att bli riktigt blå i centrum är för mig dock en gåta.

Konstnärlig frihet kanske :D


Trevlig länk Jonas med ännu trevligare teleskop :D

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Aj aj aj! Kikar man på den sidan och M106 så känns det som man borde skaffa glasögon till teleskopet! Kanske lika bra att panelen inte kommer. Att man orkar hålla på, egentligen?

//Micke
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Dom som tagit dom bilderna sitter ju dels på "superteleskop" och sen så har nog dom flesta bra mycket bätter förutsättningar med väder och seeing än vi i Sverige normalt har.

Return to “Bilder”