Solen i Ha - Miska Saarikko

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Solen i Ha - Miska Saarikko

Post by Miska »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen i Ha
Exponering:
Fotograf: Miska Saarikko
Teleskop: Lunt LS60THa
Kamera: Neptune-M
Kommentar: Jag fick en kamera från Player One Astronomy, Neptune-M (IMX178), för tester och recension som jag sedan skulle få behålla. Väntade i flera veckor på fint väder efter att jag fick min kamera på posten och när det väl blev det, så åkte jag till Peter R för att testa kameran med hans solteleskop. Solen fick nätt och jämt plats i dess 420mm brännvidd. Stackad i AS!3, redigerad i ImPPG och PSCC. Inte lika magnifik som Peters version då det här är helt nytt för mig och jag har mycket kvar att lära mig gällande redigering.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solen i Ha - Miska Saarikko

Post by Peter R »

Hej Miska,

Jag är imponerad och tycker tvärt om att du har lyckats bättre än mig i flera avseenden bl. a. har du fått till en bättre upplösning och snyggare övergång mellan solranden och protuberanserna. Jag är ju också novis vad gäller AutoStakkert3 och andra arbetsmetoder på PC. Jag antar att du har använt ImPPG bl.a. för deconvolution och det har i så fall gjort ett betydligt bättre jobb i att bevara små fina detaljer än den uppskärpningsmetod som jag använder i Photoshop :good:
Kände inte alls till ImPPG men ska definitivt titta närmare på det.

/*Peter R
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Solen i Ha - Miska Saarikko

Post by Miska »

Hej Peter, och tack för komplimangen!
Fick tipset gällande ImPPG av en kompis på Facebook som håller också på med solfoto, och han bor i Stockholm (Enskede) han med.
Verkar vara väldigt bra program för att framhäva detaljer, dock med min Drizzle 1,5x bild var jag tvungen att använda 50% mer i inställningar för att det skulle bli jämt och fint över hela bilden.
I PS gjorde jag flera lager och ändrade dem vartefter samt försökte retuschera bort "skuggan" från kromosfären men samtidigt behålla ytaktiviteten (skärpan) intakt. Ett jäkla pill måste jag medge!

För att strö lite salt på din avresa till Nice så var det norrsken ikväll, Kp 6. Stod ute i 1,5 timmar med Dollar och fotade fenomenet. ;)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA

Return to “Bilder”