M101 Pinwheel galaxy - Ronnie Svensson

Bilder från galleriet
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M101 Pinwheel galaxy - Ronnie Svensson

Post by MartinS »

@Sweron hade varit kul om du delade med dig av den annoterade versionen. Funderar själv på att försöka ta en riktigt djup bild av detta objekt så hade varit kul att se hur mycket där finns att hitta. :)
sweron
Posts: 66
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

Re: M101 Pinwheel galaxy - Ronnie Svensson

Post by sweron »

@MartinS Här kommer en annoterad version. Jag ska erkänna att jag är lite förvirrad i Pixinsights olika kataloger, och inte har full koll (kanske inte koll överhuvudtaget...) på dem. Det fanns versioner som var helt nedklottrade med annoteringar, men ibland kunde jag inte se något på min bild där. Denna versionen är lite mer representativ för vad man verkligen kan se.
Messier101medHa_Annotated_2.jpg
Vidare, jag vet att jag lovat att inte terrorisera med fler versioner av min bild, men eftersom jag hade lite Ha-data kvar som inte var integrerat ännu, så tyckte jag det var värt ett försök att få in dem. Sagt och gjort, ny version med Ha-regionerna synliggjorda.
Messier101medHa.jpg
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: M101 Pinwheel galaxy - Ronnie Svensson

Post by wimvb »

För vissa kataloger (inte ngc eller pgc, men GAIA DR2 går) kan man ställa in mellan vilka magnituder ett objekt ska vara för att få en etikett.
Om du klickar på katalogen i AnnotateImage skripten så finns alternativet med.
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight