Tack @
Ginge!
Använder nästan bara gain 76, för mig känns det som en bra trade off mellan känslighet och dynamiskt omfång. Jag tror jag har läst samma spreadsheet som du (på cloudy nights) med olika SQM och optik. När jag köpte kameran for drygt 1 år sedan experimenterade jag lite med olika exponeringar men kom aldrig fram till någon riktigt slutsats. Så jag har bara fortsatt att köra på gain 76 och ibland gain noll när jag behöver extremt dynamiskt omfång.
Brukar exponera mina subs 300 sekunder för smalband och 180 för RGB, nedan ser du 2 exempel med dessa tider efter stackning och stretchning. Min tub är f3,6 så med långsammare tub kan du nog dubbla den tiden. Det är skönt att hålla sig till ett mindre antal val av exponering eftersom man inte behöver göra gigantiska bibliotek med flats och bias.
Brukar kontrollera att inte allt för många stjärnor är klippta, man kan se det ganska lätt genom att bara titta på bilden i ostretchat läge. Tror du det finns mycket att tjäna på "rätt gain" inställning?
Vad gäller stjärnorna kanske jag är lite hård mot mig själv.

Tack för tipset med Adam Block, uppskattar det verkligen! Detta låter som det jag söker efter. Här ser du det rena Ha datat, stjärnonra är ännu mindre här vilket jag gillar eftersom det framhäver nebulosan mer. Eftersom mina RGB stjärnor är mycket större blir det halos runt alla stjärnor när jag försöker combinera Ha och RGB stjärnor. Ska kolla in Adams sida lite mer noggrant.
Mvh
Martin