Mars - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Jag satte klockradion på 03.25 lokal tid i natt och gick upp för att fota Mars som nu raskt närmar sig oppositionen. Teleskopet hade legat på kylning sedan igår kväll. Färgbilden är tagen 02.01 UT och IR-bilden är tagen 02.20 UT. Jag använde en 2.5X Barlowlins, filmade 2 minuter video med 60 FPS och använde de 30% bästa bilderna. Filmade med IC Capture, stackade med Autostakkert!2, wavelets i Registax 6 och lite efterbearbetning i GIMP. Färgbilden är tagen med ett IR-blockfilter och IR-bilden är tagen med ett Astronomik 742 IR filter. Bilderna är även drizzlade med en faktor 1.5. Man ser den krympta södra polarhättan och även Syrtis Major tydligt. När jag fotat färdigt satte jag istället i min binoviewer och satt och studerade Mars som visuellt såg ut ungefär som färgbilden, väldigt tydlig och fin.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by timokarhula »

Skarpa Mars-bilder, Tobbe! Jag själv tittade visuellt på Mars med min 12-tums Dobson och 434x förstoring i förra veckan. Vid stunder av god seeing såg jag detaljer på marsytan som jag aldrig sett förut och som jag saknar namn på. Var kan man hitta en modern, detaljerad marskarta med namngivna albedoformationer?

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by Hans Bengtsson »

Denna karta är inte detaljerad men ger åtminstone en översikt. För egen del är jag kass på att känna igen Mars-formationer, så jag är glad om jag kan identifiera de viktigaste. Det som liknar Indien om Mars-kartan har söder uppåt, det är Syrtis Major!

Mvh
Hans Bengtsson
3335AAF9-B67A-4B0A-863D-11E3749A90B6.png
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Här är ett interaktivt verktyg som är ganska bra för att studera Mars.

@ Timo. Kul att du fick en fin obsstund på Mars :) Det har varit en del fina tillfällen den här oppositionen.

https://skyandtelescope.org/observing/i ... s-visible/" onclick="window.open(this.href);return false;

/Torbjörn

Return to “Bilder”