Jupiter med månar - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Jupiter med månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter med månar
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: C9,25 EdgeHD
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Jupiter var på väg ner och befann sig på bara lite drygt 5 graders höjd så det var ingen idé att försöka fånga några fina detaljer på planetytan, däremot låg alla månar snyggt uppradade på samma sida.
Syd är uppåt och man kan ana den stora röda fläcken som håller på att rulla in på högerkanten.
De två ekvatorialbanden verkar väldigt lugna och samlade.
Månarna har säkert svällt och visas större än i verkligheten, Jag var tvungen att bina dem 2x2 för att de överhuvud taget skulle komma med och bilden är sammansatt av 3 sektioner på grund av det snäva synfältet.
Månarna är från vänster Callisto, Ganymede, Europa och Io. Jag använde en ADC (Atmospheric Dispersion Corrector).

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Viggo T
Posts: 42
Joined: 2018-10-21 20:32:29
spamtest: JA

Re: Jupiter med månar - Peter Rosén

Post by Viggo T »

Meget flot billede. Selv om højden var- ikke så høj - er det alligevel lykkes at få fine detaljer med i zonen mellem bælterne. Ligeså i temp og pol områderne. Det er da et meget vellykket billede. :D
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter med månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Viggo :D

Jag kom egentligen igång lite för sent för Jupiter, vid transit låg planeten på nästan 9° vilket ger betydligt bättre förutsättningar. Mitt huvudmål denna kväll var Mars (som jag har lagt upp tidigare) och eventuellt Venus (som jag inte hann med), ändå var jag inte i säng förrän halv fem på morgonen.
Planeterna tar mycket tid :geek:
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter med månar - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Väldigt snygg "wide-field" av Jupiter och Galileiska månsystemet!

Magnus A.

Return to “Bilder”