M63 Solrosgalaxen - Martin Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

M63 Solrosgalaxen - Martin Svensson

Post by MartinS »

Ny bild i galleriet
Objekt: M63 Solrosgalaxen
Exponering: L:120min RGB: 3x50min
Fotograf: Martin Svensson
Teleskop: Celestron CGX / ASA N10 @f3.6
Kamera: Canon 650D (omoddad)
Kommentar: Nätterna börjar bli korta nu. :) Hade gärna velat göra ett större projekt nu med nya tuben men tror inte att jag hinner det så testade ett lite kortare på 4,5h. Är ganska nöjd men hade problem med guidening så stjärnorna är inte så bra. Gjorde även bort mig med deconvolution.

Känner att jag har tappat en del bildbehndlingskunskaper, har ju knappt fått någon ny data att leka med på drygt 1,5 år.

Tar gärna emot kritik och tankar om efterbehandlingen. Kommer troligtvis göra om denna när orken finns. :)



Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M63 Solrosgalaxen - Martin Svensson

Post by magnuslar »

Hej!

Det är ju imponerande för en sån som mig, hur mycket du får ut på bara några timmars exponering (att jämföra med min M51:a med nånting på 15h)!! Gissar att du är nöjd med den där ASA-tuben? Nyfiken som man är: hur stort bildfält har du där?

Magnus
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M63 Solrosgalaxen - Martin Svensson

Post by kribba »

Ser fantastisk ut den där tuben! Satt själv och jobbade med M63 igår, men din är bättre :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M63 Solrosgalaxen - Martin Svensson

Post by MartinS »

Tackar!
@magnuslar Skulle nog säga att det delvis beror på att min tub är 3-4 gångar snabbare än den du använt för din M51. :) Sen fotar du ju från Malmö också så är imponerad att det över huvud taget går att få en sådan bild som din men de förutsättningarna. Jag har bortle 4-5 ungefär så ganska mycket mörkare. Är grymt nöjd med tuben. Känner mig lyckligt lottad, hade aldrig haft råd att köpa en så fin tub ny. :) Personligen känner jag att en snabb newton är det optimala, finns inga kompromisser mot min gamla SCT som jag ser det, förutom storleken då.

Fältet är 0.88° x 0.66, har cropat bilden en rätt mycket. Bifogar lumstack som är original storlek



@kribba, Tackar, lycka till med editeringen. Är det från Remoteobset?
Attachments
M64_Lum_decon_Denoise.jpg
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: M63 Solrosgalaxen - Martin Svensson

Post by bootz_98 »

Vilken otroligt vacker bild!!
En fråga: Hur hanterar du värmen under så långa exponeringar, eller hur länge väntar du mellan varje exponering?

Fantastisk bild igen och såna bilder som denna är anledningen varför jag har börjat försöka ge mig in på detta!

Tack igen,
Filip
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: M63 Solrosgalaxen - Martin Svensson

Post by vroomster »

Grym bild för att vara med en omoddad dslr.
Du skulle prova att hänga på en kyld kamera någon gång.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: M63 Solrosgalaxen - Martin Svensson

Post by blomma »

Vacker bild, vad kostar en sådan tub ungefär och var har du köpt den.
Peter
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M63 Solrosgalaxen - Martin Svensson

Post by MartinS »

Tack, kul att ni gillar den! @Bootz98, @vroomster hoppsan vist fel bilddata jag har en ASI1600 mm pro numera.

@Blomma, jag köpte den begagnad för 35000. Går inte att köpa längre då de har slutat tillverka dem, men ny kostade den troligtvis någon stans runt 120000 med focuserare. :)

Return to “Bilder”