M42 Orionnebulosan - Viktor Abelin

Bilder från galleriet
Post Reply
Viktorious
Posts: 64
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

M42 Orionnebulosan - Viktor Abelin

Post by Viktorious »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: 20*10sek
Fotograf: Viktor Abelin
Teleskop: Celestron C9.25 f/6.3
Kamera: Samsung S9
Kommentar: Andra försöket på Orionnebulosan med mobil. Fotad genom ES68° 24 mm vilket var ett stort lyft mot min Baader zoom vid 24 mm (skönt att kunna täcka hela skärmen istället för att se en ring i mitten, 1.1° fov mot 0.75°). Astronomik UHC filter skötte ljusföroreningar bra.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M42 Orionnebulosan - Viktor Abelin

Post by Robert Habolin »

För att vara med mobil är det ju smått fantastiskt! grattis till en fin bild!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Viktorious
Posts: 64
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Viktor Abelin

Post by Viktorious »

Tack! Ja tänkte inte mycket om det innan men så fort jag testade en 10 sekunders exponering och insåg hur mycket mer man kunde se så blev det intressant!

Nu är jag med i en "SmartphoneAstronomy" grupp på Facebook. Denna bild som sagt gjord av 10 sek exponeringar (max på S9an) och med en 9.25" SCT på Evolution montering. Men där är någon medlem i gruppen som kör med "korrekt" utrustning (102mm refraktor på EQ6-R) och en mobil som kan ta 30 sekunders exponeringar (Huawei P30 pro). Många av hens bilder tror man knappt är tagna med mobil!

Ska bli spännande att fortsätta på detta spår av enklare hobby astrofotografering och se hur långt det kan gå :). Fortsätter ladda upp här sålänge de inte anses för simpla :green:, så folk ser att det kan gå (förhoppningsvis blir jag bättre på det också).
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Viktor Abelin

Post by kribba »

Väldigt bra resultat med mobil måste jag oxå säga! Men klart är att mobil kamerorna utvecklats enormt sista åren.

"Ska bli spännande att fortsätta på detta spår av enklare hobby astrofotografering och se hur långt det kan gå"

Orion nebulosan är ju det ljusstarkaste vi har på norra halvklotet. Så ha realistiska förväntningar när du går motljussvagare objekt...
Men tips är prova dom andra ljusstarka M45, M44, M31, M3, M13 :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Viktorious
Posts: 64
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Viktor Abelin

Post by Viktorious »

Tack!

Jo därför man började med den :D. Precis de står bland annat med på min lista, även om M31 blir lite svår med nuvarande utrustning. Dock var man ju tvungen att passa på med Orion nu innan den försvinner under horisonten en stund.

Fortsättningen handlar väl lite om när man skaffar ny mobil någon gång, att skaffa en som kan exponera 30 sekunder i alla fall. Innan det behövs också en ekvatoriell, stabilare montering.
Attans, började med mobilen och ville vara nöjd med den för att inte sjunka ner i den dyra fotograferings hobbyn. Men nu staplas ändå önskelistan hög och dyr :D.
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.

Return to “Bilder”