M33 - Peter Anderson

Bilder från galleriet
Post Reply
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

M33 - Peter Anderson

Post by blomma »

Ny bild i galleriet
Objekt: M33
Exponering: 67x60sek,
Fotograf: Peter Anderson
Teleskop: TS optics 107 refr,
Kamera: EOS 60D
Kommentar: Gokväll, behöver lite feedback, får inte till bakgrunden får lite konstigt rödstick i den, stretchar jag för hårt eller.
Var en fin kväll igår med vindstilla och perfekt guidning.
Jobbar bara i PS
Peter

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M33 - Peter Anderson

Post by micke187 »

Tror de är polinställningen som kan va lite dålig. Även om man har bra guidning så kan man få vad som kallas fältrotation och de går tyvärr inte att guidas bort. En singel subs kan se bra ut men börja man stacka bilder kommer de fram tillslut. Sen kan du testa med att köra med dithering ifall de kan hjälpa till något.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: M33 - Peter Anderson

Post by blomma »

ok, har inte fattat det där med dithering, när och var gör man det.
Kanske kör jag för lite exp, tid, totalt är det väl ganska ok, men kanske bättre köra flera minuter, typ 30x2min, eller spelar det någon roll.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M33 - Peter Anderson

Post by micke187 »

Dithering gör man efter varje exponering. Det är en liten förflyttning av bilden på några få pixlar så heta eller kalla pixlar inte hamnar på samma ställe. Dithering brukar finnas i bildtagningsprogram så de görs automatiskt. Annars får man göra de manuellt och de är nog inget ja skulle rekommendera.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M33 - Peter Anderson

Post by ragge »

Jag ser inga spår av dålig polinställning ( dvs fältrotation). Färgsticket i bakgrunden kommer när man stretchar för mycket, speciellt om bilderna är underexponerade. Jag har inte Canon, men har läst att de är väldigt känsliga för underexponering vilket gör att man ofta får höja ISO till minst 1600.

Dithering är bra, läs på om det, men det löser inte detta färgsticket.

Ragnar
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M33 - Peter Anderson

Post by kribba »

Jag brukar få den här "flamigheten" i röda kanalen oxå med min 600D ( samma sensor ). Jag upplevde att den dessutom ökade efter moddning.
Det är ju tyvärr inte den modernaste sensorn, tror man får ta den lite för vad den är. Men går att få bra bilder med, men kanske inte på dom
ljussvagaste objekten. Har kört mest ISO 800-1600 med den. ISO800 ska vara mest optimalt enligt dslr-astrophotography.com/iso-values-canon-cameras
Använder min mest med linser på Star Adventurer som portabel rigg. Men en kyld astrokamera med i synnerhet en Sony sensor är en helt annan
värld, går inte ens o jämföra. Nu vet jag inte vad du har för ljusföroreningar men tror det är bra om du kan exponera ngt längre på M33 då den
är relativt ljussvag. Prova 2-3 minuter om det fungerar från där du bor.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: M33 - Peter Anderson

Post by blomma »

Tack för svar, ska läsa på om dithering, är nog något jag kan göra för att få bilderna lite bättre .
Har nog en känsla att jag underexponerar lite o stretchar i mesta laget känner nog att det mesta rödsticket kommer då.
Har en Canon D6 mark.2 har den kanske en bättre sensor för astrofoto, någon som vet ?
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M33 - Peter Anderson

Post by ragge »

6D är en väldigt bra astrokamera, men se till att inte underexponera. Det måste finnas lite "luft" mellan histogrammet och vänsterkanten.

Ragnar

Return to “Bilder”