M101 - Magnus Larsson

Bilder från galleriet
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

M101 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Ny bild i galleriet
Objekt: M101
Exponering: 319*5min, 152 * 5 min Ha
Fotograf: Magnus Larsson
Teleskop: Skywatcher 100ED-PRO F/9
Kamera: Canon EOS 70D
Kommentar: En bild från i våras tagen i huvudsak med en omoddad Canon 70 D. Till slut blev det 26 timmars exponering från en radhusträdgård i Malmö, med massa ljusföroreningar. Till det lite Ha med min då nyinköpta Atik 383L+. Jag hade CLS-filter på Canon-kameran, vilket gav helt galna stjärnfärger. Så jag har mekat en massa här för att få dem acceptabla. Bearbetningen är helt i PI, deconvolution och mjuk TGVDenoise i linjärt läge. Streching med arcsinhstrech och Histogram Transf (bara Arcsinh producerade helt rosa stjärnor, det blev bättre så här). Jag har maskat av stjärnorna och justerat färgerna innan stretching, vilket var en trixig och tidsödande process. Efter stretching har jag kört Morphological transformation, Curves Transformation för att minska brus i bakgrund och öka mättnad på galaxen bland annat, och några andra saker. Bilden är rejält croppad för subsen var förstås inte helt i linje med varandra. De är tagna under i stort sett hela våren 2019. Jag blev rätt nöjd att av att till slut få fram en bild av M101 som inte bara var de starka partierna i armarna, och det hela från min radhusträdgård. Det kommer säkert lätt redigerade versioner framöver.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: M101 - Magnus Larsson

Post by hahied »

Bra resultat med tanke på omständigheterna. Du har rejäl "motvind" med ljussvaga f/9 samt bortle 7-8 i Malmö varifrån jag själv gör min astrofotografering. Det är dock inspirerande att försöka "gräva där du står" och göra det bästa av situationen. Jag ser fram emot dina fortsatta astrofoto utifrån svåra förhållanden. :good:
Hälsningar
Hans H.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M101 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Tack Hans! Ja jag är imponerad av dina fina bilder :) Rätt häftigt vad som trots allt går att göra under de här förhållandena - men tålamodskrävande (fast det gillar jag). Framöver blir det dock mest smalband med monokameran, för min del - i alla fall ett tag.

Magnus
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M101 - Magnus Larsson

Post by kribba »

Snyggt o tydligt från ljusförorenad plats :good:
Den är ju rätt ytljussvag denna rackare. En smula mer färg hade jag kanske testat om man ska ha nån synpunkt.
Grattis till mono kameran, verkligen vägen framåt inom astrofoto :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M101 - Magnus Larsson

Post by Martin F »

Ser riktigt bra ut och över 20 timmars exponering är imponerande :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M101 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Ja det är svårt det där med färger. Jag såg den själv nu på en annan skärm och tyckte då den saknar färger.... så har uppdaterat med lite mer saturation och lyft det röda lite lite. Kanske bättre... jag kommer nog fortsätta skruva på det ett bra tag... inte minst med tanke på de eviga molnen....

Magnus
M101_version2_2019-12-06.png
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M101 - Magnus Larsson

Post by Robert Habolin »

Den med lite färg är mycket bättre!

Om du har photoshop finns det ett bra verktyg som heter selective color, där kan du ändra dina röda stjärnor till mer gula tex. De är lite för röda nu. Pixinsight är bra på mycket grejer, men enkelheten i att skruva färger är MYCKET bättre i Photoshop. Bara ett tips om du sliter med färg!

F9 är ju väldigt långsamt, borde du kunna speeda upp rejält med en reducer! Du kommer se skillnad..

Ang galaxen är den bra! Men, det är en del noise, och det antar jag kommer från stadsljuset och din långsamma tub. För det är en imponerande mängd timmar... tror inte jag sett många 101 med så många timmar. Bra jobbat!!

Sen ang färg, jag jämför hela tiden med andra bilder när jag redigerar, det är lätt att bli "färgblind"när man sitter och jobbar på en och samma bild hela tiden..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M101 - Magnus Larsson

Post by Hans Bengtsson »

Snyggt fångat, inte minst med tanke på ljusföroreningarna! Visuellt är M101 (av totalmagnitud 8 ) ett skolboksexempel på objekt som kräver mörk himmel.

Jag minns att den var enkel för mig nere i Småland med 4.5-tummare. Men när jag från Göteborg år 2011 ett antal kvällar observerade den fina supernovan SN2011fe med 8-tummare ... då syntes inte ett skvatt av galaxen, åtminstone inte med låg förstoring. Med hög förstoring blev bakgrunden förstås mörkare, och med lite god vilja kunde jag då skönja några svaga diffusa partier. Detta samtidigt som stjärnor av magnitud 14 gick att se. Och att observera supernovan gick hur bra som helst.

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M101 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Tack! :)

Jo den är ytljussvag. Mina första försök visade inte ett skvatt på bilderna... därför blev det lite av en utmaning och så kunde jag göra det till ett projekt i våras, till slut. Målet var just att få minst 20 timmars exponering, och det går ju, bara man håller på... :)

Färger: jo nåt liknande finns i PI också, color mask script. Jag har använt det ganska mycket här för att justera stjärnorna, som blir missfärgade av CLS-filtret och strechningen. Kanske funkar det bättre i PS, men eftersom jag nästan uteslutande arbetar i Linux så är PS kört för mig. I vilket fall: idag håller jag med om att den med mindre färg är bättre :) Så jag har uppdaterat med en slags mellanvariant.

Om bruset: jo, det kommer förstås från ljusföroreningar, men 70D är också lite brusig i sig själv, den värmer upp chippet konsekvent också så trots att jag försökt kyla den så håller den sig rätt varm. Sen vill jag faktiskt ha bakgrunden lite brusig, inte för svart. Å andra sidan så tycker jag också där det är mycket stor skillnad mellan olika skärmar - på vissa skärmar ser är bakgrunden bra mycket mörkare än andra. Trixigt! Sen är det ju brus i galaxen också, det tolkar jag som bruset från 70D + att bilden är rätt rejält croppad så pixlarna blir rätt stora till slut. Eller?

Magnus
M101_version3_2019-12-07.png
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M101 - Magnus Larsson

Post by Robert Habolin »

Tjena, det är nog en kombo av lite allt möjligt. Men CLS filtret är bra, strunta i att färgerna blir fel, det justerar du ju sen alla fall! Ett måste att fota LRGB i stadsmiljö med LP filter.

Men om du som du säger inte ser nånting av galaxen på de enskilda subbarna så är det nog väldigt svag signal oxo, vilket gör att du måste stretcha hårt, och då blir det noise/grynigt.

Bakgrund ser bra ut! och den senaste bilden är helt klart bäst!

Det där med skärm är knepigt... Jag gör allt på Macbook Pro vilket har otroligt bra skärmar och bra balanserade färger. Då tycker jag det ser bra ut på flesta skärmar. Jobbar jag på min PC blir det helt fel... även om jag färgkalibrerar skärmen.


btw, här kan du se o jämföra lite, LUM 10m Sub med kyld Mono CCD, Sbig8300m. Tagen med F8 Ritchey Chretien. Från en ganska mörk plats, tillräckligt mörk för att ana vintergatan när förhållanden e bra.
Lätt stretch i Pix, Histogram transf. ( och en pinsamt dåligt kollimerad tub som du ser på stjärnor.. :D )
M101-0069L.jpg

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M101 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Tack! Ja alltså, mina första försök gav subbar där inget syntes. På subbarna här, syns nåt :) valt att fota när den står högre och längre exp-tid, och faktiskt annan kamera. Och eftersom det är så pass lång tid totalt, så har jag inte behövt stretcha hysteriskt. Men ändå så pass att det blir lite grynigt förstås.

Ett av problemerna med CLS-filtret har för mig varit att få bra flats. De blir för svaga i rödkanalen och jag behöver kompensera det, och det har visat sig vara svårt. När jag sen har kalibrerat i PI med darks med "optimize" så har det blivit jättekonstig färgbalans i flatsen, med "spännande" konsekvenser för stjärnfärgerna. Jag hade en lång tråd på PI-forum om detta i samband med den här bilden, nyligen. Jag kan väl säga att jag lärde mig en hel del, både om PI och om konsten att ta flats. Med mono-kameran blir ju flats enklare, fast man får ta fler olika (enklare för man slipper att de är bayer-ade, så att säga).

Din är fin! Såg din på astrobin också, nice :) Men kyld monokamera är ju liksom en annan division, känner jag. Även om det är mer meck med flats och sånt, så blir det ju en helt annan nivå på subbarna. Min har samma chip som din :)

Vintergatan... jadu. Det får nog bli långvarit strömavbrott innan den kan anas här... eller hur Hans? :)

Mvh

Magnus
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: M101 - Magnus Larsson

Post by hahied »

Jovisst Magnus!
Man kan i princip utan egen belysning läsa tidningen ute i trädgården på natten :D .
/Hans
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M101 - Magnus Larsson

Post by Robert Habolin »

Flats är ganska enkelt på mono faktiskt. Jag tar alltid skyflats i skymning, Sky flats assistant gör det åt mig, bara ställer in hur många jag vill ha så bestämmer den exp tid mm efter vad jag satt som ADU. Mycket bra program som e gratis!
Men visst, det blir en HERRANS massa bilder med Mono... framför allt nu när jag kör CMOS o det blir betydligt kortare subbar men desto fler. Senaste bilden hade jag nästan 200 subbar plus lika många calib-frames nästan. Fan trodde datorn skulle brinna upp när jag körde batch-preprocessing.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M101 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Yep, håller med, oerhört enkelt med mono. Jag har en EL-panel också, med variabel ljusstyrka i tre steg (kostade ca 250 kr från Amazon) som jag lägger på tuben och en thshirt mellan, och så använder en liknande auto-funktion i Ekos. Otroligt stabilt och enkelt. Om inte EL-panelen blåser av förstås... :)

Magnus

Return to “Bilder”