M45 - Kribba

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

M45 - Kribba

Post by kribba »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45
Exponering: 3-4 timmar
Fotograf: Kribba
Teleskop: William Optics ZenithStar 80mm
Kamera: Canon 600Da + ASI1600MC
Kommentar: Den som spar han har brukar man ju säga. Jag fick en dryg timme igår på M45. Adderade ihop datan från 2 tidigare tillfällen för att se hur djupt jag kunde nå. Tror inte jag är nöjd ännu men känner att jag börjar närma mig målet för den perfekta bilden.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M45 - Kribba

Post by Robert Habolin »

snygg framing o bra färg! kan nog få lite mer detaljer... känns liiiite blurry. Men helt klart en BRA bild!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M45 - Kribba

Post by kribba »

Tack Robert! Jo den ska bli bättre och skarpare, det är målet o allt hänger på mer data :D
Men häftigt det här när man inser att man kan samla data efterhand och lyfta grejer mer och mer.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M45 - Kribba

Post by ragge »

Fin bild, väl fångat och behandlat.
Kanske en smaksak, men HLVG kan ta bort nyansen av cyan och ge en mera blå färg i stället, jag hade nog gjort det. Sedan finns det några rödaktiga stjärnor i området, om du kan komplettera med lite färg på dem så är du hemma.

Ragnar
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: M45 - Kribba

Post by blomma »

Fantastiskt fin bild, har lite frågor hur du bildbehandlar.
Jag samlar på mig data samma kväll och kör det i DSS, behandlar sedan i PS.
Förstår jag rätt så lägger du till flera omgångar av stackade bilder, hur går det till.
Jag kör med dslr kamera omoddad, har du ccd kamera, verkar ju fånga mycket mera data.
Kan du ge en kort beskrivning hur arbetflödet är och ev, program du använder.
Är ganska ny på området, men vill lära mig mer.
Peter
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M45 - Kribba

Post by kribba »

Tack Ragge, bra tips. Kör nog en vända i höst på denna igen.

Blomma;
Jag har nyligen byt till ASI1600MC. Kan dock inte säga att jag tycker bruset är mycket lägre än mot min Canon600D. Dock är den
stora fördelen med en kyld kamera att resultatet av kalibreringen blir betydligt bättre då dark,bias håller exakt samma temperatur
som lights. Rent praktisk kan man t.o.m. ta kalibrerings bilderna inomhus dan efter. Gör det ibland.
Jag använder för det mesta Pixinsight "Batch preprocessing script" till Stackningen. Därefter gör jag en grundstretch och gradient
reduction m.m. i Pix. Exporterar ut en Tiff och därefter brukar minst en timmes finlir i Photoshop följa.
När jag lägger ihop flera omgångar så använder jag "star alignment" funktionen i Pix som automatiskt matchar upp bilderna.
Pixinsight är alldeles underbart för astro, men oxå alldeles fantastiskt krångligt att lära sig. Jag använder ännu bara en bråkdel av
alla funktioner som finns.
För Plejaderna funkar en omoddad kamera som du har jättebra. Ska du plåta nebulosor så kanske du ska fundera på moddning.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.

Return to “Bilder”