M45 Plejaderna - Sven Pettersson

Bilder från galleriet
Post Reply
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

M45 Plejaderna - Sven Pettersson

Post by SvenP »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 Plejaderna
Exponering: 15x15 33x120 sek
Fotograf: Sven Pettersson
Teleskop: TSO APO 71 mm
Kamera: ASI183MC Pro
Kommentar: Har inte varit någon bra himmel här sedan 2018-11-17. I slutet av aug gick det att få fram ljussvaga detaljer utan div gradienter även på objekt i staden ljusdom. Nu när snön reflekterar och det ständigt är partiklar och molnslöjor i farten är det nästan hopplöst med ljussvaga vyer från balkongen. Testade den nya portabla utrustningen uppställd på balkongen. Jag tröttande på AVX och skaffade en SKYW Eq5 pro med Rowanremmar. Rena drömmen att hantera nu när jag också fått EQmod att fungera.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M45 Plejaderna - Sven Pettersson

Post by kribba »

Håller med om att dom riktigt ljussvaga delarna av
denna är svåra i ljusföroreningar o få fram. Dom riktigt
djupa bilderna man ibland ser på m45 måste vara
tagna i riktigt mörka miljöer. Men bra bild du tagit.
Ser att du har en ASI183. Vad tycker du om den?
Inga problem med ampglow som en del rapporterar?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: M45 Plejaderna - Sven Pettersson

Post by SvenP »

Jag hade inledningsvis problem med amp glow men det försvann sedan jag började kalibrera med darks med samma exp. tid som lights. Det går mao inte bra att kalibrera med "dark scaling factor" utifrån en "lång" masterdark. Gäller även min 294 men inte lika tydligt.
Kom just på att jag har ett Baader uhc-s/l booster filter, det borde jag nog använde så länge snötäcket ligger och sprider ljusföroreningar.


/SvenP
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: M45 Plejaderna - Sven Pettersson

Post by Datarolf »

Hej! Eftersom jag också har en AVX som jag är på väg att tröttna på så undrar jag vad mer specifikt det var som gjorde att du bytte. Fin bild på M45 också förstås!

Vänliga hälsningat
Rolf J
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: M45 Plejaderna - Sven Pettersson

Post by SvenP »

Hej Rolf

Jag fick aldrig till någon godtagbar guidning med min AVX. Upplevde liknade problem som du beskrivit i dina trådar här. Jag var nog ute vid ett tiotal misslyckade tillfällen i höstas. Därtill problem med peknoggrannheten. Till slut ställde jag upp monteringen på balkongen och testade med olika balanseringar och i olika riktningar. Jag skaffade ett rödpunktsikte som du föreslog vilket underlättade alignprocessen och peknoggranheten blev rätt bra inom det begränsade fält som balkongvyn omfattar men guidningen fortsatte att vara usel. Jag kan inte komma till annan slutsats än att gången är ryckig i min AVX på ett sätt som guidningen inte hinner justera. (De minst dåliga resultaten fick jag med 0,5 sek exp).
Återstår att se om EQ-5 håller måttet även när jag kommer ut i fält med den.

/SvenP
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: M45 Plejaderna - Sven Pettersson

Post by Datarolf »

Hej Sven!

Det är ju intressant att du också har haft problem med guidningen och AVX-monteringen. Jag skulle vara väldigt tacksam om du rapporterade ifall du löste problemen och fick både bättre peknoggrannhet och bättre guidning med Eq5. Ett sådant besked skulle ju stärka mig i mitt beslut att byta montering.

Jag har varit i kontakt med Astrosweden och diskuterat mina problem, och därifrån är beskedet att alla dessa monteringar i 10 - 20 kkr-klassen är ungefär likvärdiga. Rekommendationen för min del och AVX är att förbättra polinställningen, justera parametrar i PHD2 som jag guidar med och att se över ev glapp i monteringens drivning. Jag labbar med detta men har egentligen inte hittat något som hjälper upp situationen. Som du nu är får jag maxavvikelse från rätt position på ungefär 10'' i både Dec och Rect vid guidning och med Avx.

Vänliga hälsningar

Rolf J
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: M45 Plejaderna - Sven Pettersson

Post by SvenP »

Hej Rolf

Jag har fått samma svar som du från AstroSweden där jag för övrigt köpte AVX. EQ 5 köpte jag från First Light Optics som hade EQ 5:or med eftermonterad bältdrift (Rowanmodifaction) . Den händige och tekniskt kunnige kan göra denna modifiering själv med ett kit, finns forumindex här som berättar om detta. viewtopic.php?f=30&t=15181" onclick="window.open(this.href);return false;
Balkongtesterna av EQ 5:an har utfallit till belåtenhet. Med handkontrollen kan jag bara göra "two star align" så länge jag är på balkongen då tredje stjärnan ska vara på andra sidan meridianen. Two star har dock fungerat utmärkt för peknoggrannhet inom balkongområdet. Guidningen går utmärkt, RMS 0,8-1,5" med enstaka slag på högst +-3" (exklusive dithering) baserat på mitt 162 mm guideteleskop och 8,3 um pixel på Lodestaren. Fungerar även bra med guidning i båda riktningarna i deklination. EQmod är att rekommendera då slipper man handkontrollen. EQmod fick jag inte till på AVX men var ganska lätt att få till på EQ 5:an. Återstår att se hur allt kommer att fungera ute i fält men det ser ju lovande ut så här långt.

/SvenP
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: M45 Plejaderna - Sven Pettersson

Post by Datarolf »

Tack Sven för svar. Jag börjar bli allt mer misstänksam mot min AVX så detta var värdefull information. Mvh Rolf J

Return to “Bilder”