M1 Crab nebula - Håkan Barregård

Bilder från galleriet
Post Reply
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

M1 Crab nebula - Håkan Barregård

Post by hbar »

Ny bild i galleriet
Objekt: M1 Crab nebula
Exponering: 67x2min
Fotograf: Håkan Barregård
Teleskop: Meade RCX12"
Kamera: ASI294P
Kommentar: Klarnade upp lite på onsdagskvällen så trots lite tunna moln fick jag ihop drygt 2 timmar. Detta är utan reducerare vilket med 2400mm ger 0.4"/pix.

PI som jag köpt in för bildbehandling har jag bara hunnit påbörja tutorials så detta är resultatet av lite enkel bildbehandling i Nebulosity.

Har uppdaterat bilden och nu justerat färgbalansen lite. Det har varit få tillfällen att lära känna kameran så jag experimenterar fortfarande med debayer koefficienterna.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M1 Crab nebula - Håkan Barregård

Post by ragge »

Ett fint porträtt av ett spännande motiv. Ser väldigt naturligt ut men ändå mycket detaljer, och med bara två timmar - bra spakat i Nebulosity (jag håller själv på och tar de stapplande första stegen i PI, och har ibland undrat om upphovsmannen avsiktligt gjort programmet svåranvänt).

Hur resonerade du när du skippade reducern ? Seeingen är väl inte i närheten av 0.4" och ljusstyrkan blir ju lidande.

Ragnar
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M1 Crab nebula - Håkan Barregård

Post by kribba »

Härlig detaljrik bild!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M1 Crab nebula - Håkan Barregård

Post by Jonas »

Väldigt snygg Krabba du fått till Håkan! Gratulerar!
Bästa hälsningar
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M1 Crab nebula - Håkan Barregård

Post by hbar »

Hej Ragnar

Eftersom det är en OSC så är vekliga upplösningen mellan 0.8-~0.6". Speciellt för Ha så hamnar detta helt i röda kanalen och får ingen hjälp av debayer algoritmen. Jag hoppas om det är bra seeing kunna få i alla fall runt 1.5" och då tycker jag att 0.8" är rätt lagom.

Med reduceraren så skulle jag hamna på 1.2" för Ha och även om det är ok så är huvudanledningen att inte använda den att varje glasyta ger en sämre kontrast och sänker upplösningen. AP067 är en hyfsad reducerare men jag tycker inte den håller samma klass som tex Televue vad gäller antireflexbehandling o skärpa. Hade jag behövt ett större bildfällt så hade det varit en annan sak. Nu kan jag alltid få samma effekt genom att binna ner bilden (bilden är redan kraftigt beskuren).

Dina bilder är långt ifrån stapplande så det måste innebära du är väldigt duktig på PS. Jag förmodar att PI kan göra det mesta som PS kan och en del mer men just nu drunknar jag i beskrivning av alla verktyg som jag inte riktigt förstår vad dom gör och än mindre hur de skall användas. Tur att jag snart är pensionär med lite mer fritid. Synd att jag inte längre kan hålla 100 tals funktioner i huvudet samtidigt utan glömmer i samma takt som jag lär någon ny.

Tack Jonas o kribba

/Håkan
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M1 Crab nebula - Håkan Barregård

Post by Peter R »

Väldigt fin bild och jag gillar verkligen den stora bildskalan.
Ragnar länkade nyligen i min M1-tråd till denna animation https://www.astrobin.com/full/327338/0/" onclick="window.open(this.href);return false; som visar chockvågorna från pulsaren i mitten och man ser spåren även i din bild :good:

/*Peter R

Return to “Bilder”