IC5146 Kokongnebulosan - ragge

Bilder från galleriet
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

IC5146 Kokongnebulosan - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC5146 Kokongnebulosan
Exponering: 18*10 min
Fotograf: ragge
Teleskop: Meade LX200-ACF 8"
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: Kanske inte det mest upphetsande objektet där uppe, men jag gav den 3 timmar medan jag väntade på att Kon-nebulosan skulle komma i läge. 18x10 minuter @iso200 med moddad och kyld D7000 i 8-tummaren och reducer (= 1600mm och F/7.8 c:a) samt CLS-filter. Guidat med Nexguide på HEQ5 Pro. Stackat i DSS/32, behandlat i PI och PS.

Ragnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: IC5146 Kokongnebulosan - ragge

Post by Torbjörn »

IC 5146 är ett litet men vackert objekt och du har fångat det fint :good: Det blev ett riktigt lyckat får jag säga. Mjuka och vackra färger.

Nu får vi ladda inför januariperioden och hoppas på fint väder.

/Torbjörn
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC5146 Kokongnebulosan - ragge

Post by Robert Habolin »

riktigt bra! fina mjuka detaljer, nästan brusfritt. grymt!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC5146 Kokongnebulosan - ragge

Post by Martin F »

Oftast inte så upphetsande men wow, i den här bildskalan så blev den riktigt spännande! Snyggt fångat och bildbehandlat!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: IC5146 Kokongnebulosan - ragge

Post by ragge »

Tack Torbjörn, Robert och Martin !
Vissa motiv, som denna och tex Pacman Nebula, tycker jag är rätt "besvärliga" - trots hyfsat bra signal - jämfört med tacksammare motiv som M42, M31, Christmas Tree m fl. Tror inte jag återkommer till denna men kul ändå att ha med den i samlingen. Eller kanske man skulle lägga till O3 någon gång...

Ragnar
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC5146 Kokongnebulosan - ragge

Post by Robert Habolin »

Pacman kräver både fokallängd och en otrolig massa timmar för att få till. Väldigt ljussvag.

Jag håller på med att samla ny data på Wizard nebula, den e fan hopplös haha. otroligt va svag den e.. och vid F8 måste jag kliva upp till 30min subbar för att få nå vettigt. Men där visar sig verkligen fördelen med OAG, 30 min går utan problem! Tror faktiskt jag skulle köra 60min subbar om jag vill. Min Eq6:a är verkligen stabil med bra guidning. Har aldrig gjort nån PEC training heller... kanske inte så märkbart med remdrift?

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: IC5146 Kokongnebulosan - ragge

Post by ragge »

Jo det är väl så att bilden "lyfter" först när man fångat de svagaste delarna.
F8 och smalband, ja då kan det behövas 30 minuter. Men risken är väl att det kommer ett flygplan eller en vindpust, och så är 30 minuter bortkastade (eller att man glömde Bahtinovmasken på (har tappat räkningen där)...
Med OAG och bra polinställning låter inte 60 minuter som någon omöjlighet tycker jag.
Själv är jag otroligt nöjd med trackingen jag har på mina grejor. De första åren hade jag lite slumpartade resultat, men nu är det bara att köra och håva in. Det som gjorde skillnaden för mig var att eliminera allt flex mellan guidekamera och huvudkamera, fixa backlash killers och remdrift, plus den Arduino-grejen jag byggde som korrigerar RA-motorns minimala "svaj" (0,6 sekunders periodtid, dvs mycket svårt för en guidekamera att hantera).
PEC training ser jag däremot ingen mening med om man guidar, det är ju så långsamma hastighetsändringar som guidekameran lätt tar hand om.
Remdriftens största fördel är i DEC - om/när riktningen reverseras så slipper man backlashen i kugghjulen (vilket inte händer i RA).

/Ragnar

Return to “Bilder”