Proplyder i Svanen - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Proplyder i Svanen - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: Proplyder i Svanen
Exponering:
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: C14 med 0,63 FR/FF
Kamera: Atik 460 mono
Kommentar: Det här är en kortversion av en del av en artikel i Telescopium som Peter Rosen och jag skrivit och där jag bifogar en lite större bild än vad som fanns plats för i tidningen..

Peter mailade mig tidigare i år och berättade att jag fått med proplyder i en bild av Orionnebulosan som vi haft ett samarbete om. Eftersom jag inte hade en aning om vad proplyder var för något så läste jag på och här är en sammafattning:

Planeter föds ur skivor av gas och damm som hålls ihop av gravitationen från en nykläckt stjärna i mitten.
Men om det finns en stor stjärna i närheten som skickar ut en massa strålning så kan den blåsa iväg och deformera gas/damm-
molnet så det blir omöjligt eller svårt för planeter att bildas. Ofta får ett sånt system ett kometliknande utseende där den sida av
proplyden som är närmast den stora stjärnan joniseras av uv-strålningen och börjar glöda.
Om proplyden är långt från den starka stjärnan ser man den bara som en svart fläck mot det gasmoln den fötts ur (som i Orionbilden Peter
lagt ut tidigare på Astronet).

Jag provade att fota lite större proplyder eller propydliknande objekt kallade EGG (skillnaden mellan de båda är att i de senare har stjärnan
i gasmolnet inte börjat fusionera väte och tänts än).
Det här är en rejält sträckt och brusig bild som jag tog på såna i stjärnbilden Svanen. Man kan se hur det glöder i den del av gasmolnet som är
närmast den stora massiva stjärnan som är dold bakom ett svart dammoln som kan anas till höger i bilden.

/Lasse

Image
Klicka for att se stor version av bilden
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Proplyder i Svanen - Lars Zetterlund

Post by timokarhula »

Intressant. Vet du ungefär hur stora dessa proplyder är i vinkelmått? Flera bågsekunder? Jag undrar om de kan ses visuellt. Känner inte på rak hand några sådana obsar.

/Timo K
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Proplyder i Svanen - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Hej Timo,

På den här bilden är väl den största kanske 10 bågsekunder tvärsöver. På den andra bilden som var med i Telescopium fanns det en längre proplydkorv direkt öster om Hipparchos 101533 som är ungefär 20 bågsekunder.
De är ju ljussvaga men just den som är störst på den här bilden kanske inte är omöjlig från en mörk plats.
Den ligger 13-14 bågminuter rakt söder om Hip 101533.

/Lasse
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Proplyder i Svanen - Lars Zetterlund

Post by Martin F »

Spännande! Inte heller jag hade någon aning om vad detta var :)
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Proplyder i Svanen - Lars Zetterlund

Post by DHEB »

Mycket intressanta objekt dessa proplyder och vad roligt att de kan fångas med amatörutrustning. Visste inte heller vad de var för nåt. Jag lärde mig om dem från Peter R och Lars Z artikel i senaste nummer av Teleskopium.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Proplyder i Svanen - Lars Zetterlund

Post by timokarhula »

Lazze wrote:Hej Timo,

På den här bilden är väl den största kanske 10 bågsekunder tvärsöver. På den andra bilden som var med i Telescopium fanns det en längre proplydkorv direkt öster om Hipparchos 101533 som är ungefär 20 bågsekunder.
De är ju ljussvaga men just den som är störst på den här bilden kanske inte är omöjlig från en mörk plats.
Den ligger 13-14 bågminuter rakt söder om Hip 101533.

/Lasse
Tack! Proplyder är en helt ny typ av observationsobjekt som jag inte tänkt på tidigare.

/Timo K
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Proplyder i Svanen - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Tack för kommentarerna. Det är alltid kul att fota lite speciella saker ibland och att fota gas/dammoln som kunde ha blivit planetsystem kändes lite häftigt.

Och så en rättelse: När jag angav storleken till 10 bågsekunder så gjorde jag det efter hur stor proplyden var jämfört med avstånden mellan andra stjärnor i planetarieprogrammet jag använder. Men trots att jag använde olika stjärnor vid en dubbelkoll så blev det fel. Rätt storlek ska vara ca 30 bågsekunder tvärsöver.

/Lasse

Return to “Bilder”