Unika halofenomenet i Borlänge - Magnus Edbäck

Bilder från galleriet
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Solen Solen - Magnus Edbäck

Post by timokarhula »

Peter R wrote:Jag har läst kommentarsfältet på https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/79745" onclick="window.open(this.href);return false; men förstår inte riktigt vilken som är den nya halokomponenten.
Kan någon specificera / peka ut den, exempelvis i Les Cowleys annoterade version?
Jag undrade initialt också över vad som exakt var den nya halo-komponenten. Inuti "circumzenithal arc" (överst på bilden) syns en båge som Les Cowley inte hade annoterat som jag antog först var den nyupptäckta komponenten. Den verkar inte synas i originalfotot men väl i den förstärkta versionen. Om Taivaanvahtis incirklade område anger den nya komponenten så är det en förstärkning av ljuset i "Wegener arc" (som jag tolkar det som). Det utgår även bågar nedåt från dessa förstärkta områden mot "helic arc" som inte heller har annoterats av Les Cowley. Kanske både förstärkningen och dessa bågar är helt nya för vetenskapen?

Förresten så har nu experterna inom halo-området identifierat (enligt Taivaanvahti, [=Himlavakten, red. anm.]) på fotot 9 vanliga halofenomen men icke desto mindre än 10 sällsynta halo-fenomen samt the Edbäck arc!

/Timo K
Marcus
Posts: 60
Joined: 2012-06-06 15:39:34
spamtest: JA

Re: Solen Solen - Magnus Edbäck

Post by Marcus »

Fantastiskt, har inte sett något liknande :good: .
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Solen Solen - Magnus Edbäck

Post by Hans Bengtsson »

Jag är lite extra nyfiken på den båge, som Timo nämner och tydligt syns på den förstärkta bilden, som ligger innanför cirkumzenitala bågen. Har aldrig tidigare hört talas om någon sådan båge. Finns det något i den finska texten som berättar om den komponenten?

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Solen Solen - Magnus Edbäck

Post by timokarhula »

Nej, inte vad jag kan läsa direkt. Kanske en av de sällsynta komponenterna som radas upp är en av dem? Jag försökte ställa frågan i en kommentar i Taivaanvahti men jag får bara svaret "virhe" (error). Kommer ni fram?

Edit: Det fungerade när jag gick till samma sida på nytt och frågan är ställd.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Solen Solen - Magnus Edbäck

Post by timokarhula »

I svaret jag fick kallas den ljussvaga halokomponenten för Ounasvaara arc. Det är ett fjäll i finska Lappland. Halot är ytterst sällsynt fotograferat.

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solen Solen - Magnus Edbäck

Post by Peter R »

Jag har haft många kontakter med Les Cowley genom åren så jag sände honom ett mail igårkväll och frågade dels om bågen som ligger innanför cirkumzenitala bågen och sedan de två nästan vertikala bågeleemnten som utgår från "Edbäcks halos", markerade med grönt i bilden som jag bifogar.
Här kommer hans svar som jag fick lite tidigare idag:
Hello Peter,

Good to hear from you again.

That display (even though it came from snow blower nucleated crystals ;-) ) must go down as one of the great ones.

The two green halos are real. I had already labelled on my site the ones going upwards from the parhelia. They are reflected lowitz arcs:
https://www.atoptics.co.uk/fz380.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

The arcs inside the circumzenithal arc are continuations of the ones I have labelled as 46 degree Lowitz arcs. These arcs are exceeding rare and arise from rays passing between hexagonal and side faces of Lowitz oriented plate crystals. The continuations cross the CZA and the two 'strands' inside do not form a circular arc. I've attached a marked image to better show what I mean!

Two halos that I did not label are perhaps the most exciting. These are the fuzzy bright areas above each parhelion at the same altitude as the upper tangent arcs. These are probably 'parhelia tangent arcs' arising from rays passing through two crystals - plate crystals and column crystals. 44degree parhelia - https://www.atoptics.co.uk/halo/44pars.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - arise in the same way. These 'secondary halos' demand very high concentrations of crystals. I was rather unsure whether they might instead be cloud streaks when i made the OPOD but the Finns have since confirmed them.

All the best,
Les
Edbäck Halo-2A.jpg
Edbäck Halo-2B.jpg
Edit: Jag glömde ladda upp den här bilden som är annoterad av Les Cowley som illustration till hans förklaring här ovan.
rosen1marked.jpg
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Solen Solen - Magnus Edbäck

Post by Lazze »

Fantastiskt fin bild Magnus och väldigt bra information ni övriga får fram om den här bilden som väcker sånt stort intresse överallt.

/Lasse
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Solen Solen - Magnus Edbäck

Post by Katarina H »

Såg att Jennifer Andersson på Populär Astronomi skrivit artikel om detta. Lång och detaljerad artikel men astronet nämns tyvärr inte, annars var den bra :)

Katarina

Edit: nu finns astronet med som källa :good:
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Solen Solen - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Katarina H wrote:Såg att Jennifer Andersson på Populär Astronomi skrivit artikel om detta. Lång och detaljerad artikel men astronet nämns tyvärr inte, annars var den bra :)

Katarina
Jag hade hoppats att referensen till astronet.se hade följt med, men det kanske kan fixas.
*Edit (nu finns en länk till Astronet.se under bilden)

Här är en till publikation av min bild. :D
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/ny-h ... t-1.142961" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Magnus

Ps. åter igen tack för era fina kommenterar och speciellt tack till Hans och Timo som tipsade mig om att skicka bilderna till experter.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Solen Solen - Magnus Edbäck

Post by DHEB »

Mycket roligt! Grattis!
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Solen Solen - Magnus Edbäck

Post by Tony »

https://www.expressen.se/nyheter/vader/ ... fenomenet/" onclick="window.open(this.href);return false;

-har du bestämt vad den ska heta Magnus?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Solen Solen - Magnus Edbäck

Post by Hans Bengtsson »

En kort uppdatering:

Från SMHIs sida gjorde vi en liten kampanj för att få in bilder på skådespelet. Gensvaret blev mycket stort, hundratals bilder strömmade in. Många av dem är fina, men fortfarande gäller att den bild som Magnus publicerade här på Astronet är den allra bästa och mest givande.

Vad jag främst vill berätta i detta inlägg är att några bilder som kom in togs med solen i ryggen, och alltså visar "andra sidan" av himlen. Exakt det vi var ute efter! Vi återkommer till dessa bilder här i forumet. De är inne för analys, kan man säga. Men här har vi lagt en sådan bild, utan analys:

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/ny-h ... t-1.142961" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Solen Solen - Magnus Edbäck

Post by DHEB »

Häftigt! Mycket intressant!
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Unika halofenomenet i Borlänge - Magnus Edbäck

Post by Martin F »

Fantastiskt häftig bild och otroligt kul att det fått sån uppmärksamhet :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Unika halofenomenet i Borlänge - Magnus Edbäck

Post by Katarina H »

Jag är lite nyfiken på det praktiska kring exponeringen i stunden. Du skrev om dem i startinlägget. Men hade du ratten på M, A eller annat? P? Manuell fokus?
Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob