IC1805 IC1848 Hjärta- och Själnebulosan - Martin Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

IC1805 IC1848 Hjärta- och Själnebulosan - Martin Svensson

Post by MartinS »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC1805 IC1848 Hjärta- och Själnebulosan
Exponering: Ha 40x5min (iso1600) , RGB 33x2min (iso400)
Fotograf: Martin Svensson
Teleskop: Celestron CGX/Samyang135mmf2
Kamera: Canon 650D (omoddad)
Kommentar: Då har man tagit steget och fått ihop sin första HaRGB bild. Är Relativt näjd med resultatet speciellt med tanke på den korta tiden på min RGB. Enbart en timma, men kylningen är igång på min DSLR och det gör verkligen skillnad (Ha datan är okyld). Tycker det var svårt att få till färgerna, men efter en del trixande med curves och och selective color så blev det bättre.

Bra tips på tutorials som visar hur man kombinerar Ha och RGB tas varmt emot. Om det är någon som är intresserad av kyld dslr så lägger jag upp länk till datan i kommentarerna så får ni se lite hur det kan se ut, betydligt mindre brus!

NU väntar jag bara på mitt Dual Narrowband filter som fastnat hos Postnord, om de får tummen ur och skickar det innan säsongen är slut så hoppas jag på att kunna fylla på denna bilden med lite OIII också.

Övrigt: Inga flats darks eller bias använda.



Image
Klicka for att se stor version av bilden
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: IC1805 IC1848 Hjärta- och Själnebulosan - Martin Svensson

Post by MartinS »

Länk till data:

https://www.dropbox.com/sh/ng0eapzc4bgs ... JNhra?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: IC1805 IC1848 Hjärta- och Själnebulosan - Martin Svensson

Post by kribba »

Kul att se vad en Samyang 135 kan göra! Bra bild du fått. Hade samma tanke att fånga båda i veckan när det var klart väder, men han inte
på grund av jobb. Mitt Dual Narrowband ska komma nu på måndag med Fedex. Tyvärr ser ju väderprognosen för att testa riktigt usel ut
närmsta tiden. Man får väl hoppas på klart väder under julhelgerna :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: IC1805 IC1848 Hjärta- och Själnebulosan - Martin Svensson

Post by Starfish »

Kul o se nån annan köra samma targets som jag :D funderar på att börja jobba på en Mosaic då min utrustning är helt kurv fri och tiltfri för första gången, snyggt fångat min vän :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: IC1805 IC1848 Hjärta- och Själnebulosan - Martin Svensson

Post by MartinS »

Tackar!
@Starfish Ja den ligger ju bra till såhär års. Kommer nog att ge den ett par timmar till och försöka få igång guidning också. Men tror inte det egentligen behövs med min upplösning, dock skulle dithering kunna hjälpa. Tilt är ju ett aber, gött att du slipper det framöver och hoppas du får tid till lite mer data. :)

Har själv varigt lite orolig för tilt med tanke på kylningen som flyttar tyngdpunkten ganska långt bak från kamerafästet, men har klarat mig hyfsat hittills.

@kribba Ska bli kul att se dina resultat!
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: IC1805 IC1848 Hjärta- och Själnebulosan - Martin Svensson

Post by blomma »

Riktigt snyggt !
Peter

Return to “Bilder”