IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Bilder från galleriet
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by Starfish »

micke187 wrote:Ah va bra.Var påväg att ge dig en kort beskrivning men gött att du fixa de själv.
Får hoppas de gjorde nån skillnad då :)
Ja det känns så innan kunde jag dra ut drawtuben för hand hur lätt somhelst men inte nu :D

Har lagt upp darks i länken jag gav tidigare blev 25 darks av varierande temperatur vet inte om det gör någon nytt men kanske
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by Starfish »

Har två till versioner av denna bilden.. en är enbart processad i PI en andra är lite efter redigerad i PS.. vilken ser bäst ut? både är för första gången stackad i PI lärde mig idag och alla kalibration filer är med 30 flats 85 bias 25 darks
Attachments
PI+PS
PI+PS
PI
PI
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by MartinS »

Först och främst, fint fångat! Tyckte det var svårt att få till färgerna i stjärnorna så att det känns naturligt. Jag har lite samma problem med min moddade 600d. Allt tenderar att dra åt det röda. Tips tas gärna emot. Kul att du delar med dig av din data, väldigt lärorikt att testa och jämföra med andras resultat. Här är mitt försök i alla fall. Använde den "odrizzlade" bilden du delat. :) Ändast PI.
Attachments
newest_stack_MS.jpg
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by Martin F »

MartinS wrote:Först och främst, fint fångat! Tyckte det var svårt att få till färgerna i stjärnorna så att det känns naturligt. Jag har lite samma problem med min moddade 600d. Allt tenderar att dra åt det röda. Tips tas gärna emot. Kul att du delar med dig av din data, väldigt lärorikt att testa och jämföra med andras resultat. Här är mitt försök i alla fall. Använde den "odrizzlade" bilden du delat. :) Ändast PI.
Använder ni något filter? Att moddade kameror drar åt det röda är naturligt men det brukar gå fint att få till vitbalansen ändå. Dock har jag själv haft problem de gånger jag provat med t.ex CLS ljusföroreningsfilter att färgerna inte riktigt går att få till efteråt.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: RE: Re: RE: Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by Starfish »

Martin F wrote:
MartinS wrote:Först och främst, fint fångat! Tyckte det var svårt att få till färgerna i stjärnorna så att det känns naturligt. Jag har lite samma problem med min moddade 600d. Allt tenderar att dra åt det röda. Tips tas gärna emot. Kul att du delar med dig av din data, väldigt lärorikt att testa och jämföra med andras resultat. Här är mitt försök i alla fall. Använde den "odrizzlade" bilden du delat. :) Ändast PI.
Använder ni något filter? Att moddade kameror drar åt det röda är naturligt men det brukar gå fint att få till vitbalansen ändå. Dock har jag själv haft problem de gånger jag provat med t.ex CLS ljusföroreningsfilter att färgerna inte riktigt går att få till efteråt.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Använder bara ett astronomik uhc clip in filter använde det på dom första 14 bilderna då månen var uppe tänkte att det funkade bäst att försöka filtrera bort månljuset och på dom resterande 14 så använde jag det för ja tänkte att stackningen går bättre om jag använder samma filter

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by Martin F »

Är det måne är det bäst att skippa fotandet enligt min erfarenhet. Funkar inte att filtrera bort månljus. Inte ens smalband Ha funkar vid fullmåne, nära månen. I alla fall inte 7nm. 3nm funkar men viss påverkan även då.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by MartinS »

@Martin F Jo man tycker ju att det borde gå, det är nog bara att det kräver något extra steg i processeringen. Har inte riktigt hunnit utveckla någon metod för hur jag ska hantera vitbalansen än helt enkelt. Kör nästan uteslutande PI så behöver bli bättre på PS men skulle vilja hålla det så att jag bara gör de sista estetiska förändringarna i PS så jag slipper hoppa mellan olika program.

HItills har jag inte använt några filter annat än Ha, men snart får jag mitt dual narrowband (Ha,OIII) Ska bli intressnat att se hur det går med färgerna där :green: :green: