IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Bilder från galleriet
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by Starfish »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 1805 The Heart Nebula
Exponering: L:28x15min UHC
Fotograf: Marko L
Teleskop: Skywatcher Evostar 72ED
Kamera: Canon 600Da
Kommentar: Drizzlad o finalizad i PixInsight ;D Total Integration (Kombinerad exponerings tid) är 7 timmar (28x15min) ge mig tips på förbättring :D här är rådatan ink 2 st färdigstackade ocroppade x2 och x3 drizzles för er med bra datorer som klarar av och leka om ni ens vill ha något att processa hehe här är länken https://drive.google.com/open?id=10uKeo ... mBqHktcgfT" onclick="window.open(this.href);return false;

Image
Klicka for att se stor version av bilden
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by Starfish »

Var tvungen o downsampla ner till 10k i upplösning för att bilden skulle gå in på sidan, är väl runt x2 drizzle nu :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by kribba »

Du har verkligen lyckats samla monster mycket data nu på denna :good:
Dom ljusaste stjärnorna har nån aura runt sig. Kan det vara nån effekt av drizzle tro
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by Starfish »

kribba wrote:Du har verkligen lyckats samla monster mycket data nu på denna :good:
Dom ljusaste stjärnorna har nån aura runt sig. Kan det vara nån effekt av drizzle tro
Kan vara så vet inte riktigt kanske har sträckt bilden för mkt i någon kanal kanske hade sett bättre ut med antingen morphtransformation eller deconvolution men bilden är knappt behandlad bara lite sträckt i PI och körde nån iteration multiscalelineartransform för att sedan dra ut luminancen igen o kombinera i photoshop kan kolla sedan om jag kan få bort dom på något sätt :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by Martin F »

På nåt sätt tycker jag att färgskalan är lite skum. Det finns nästan bara rött i bilden. Tycker att det borde finnas lite annan färg i stjärnor och någon fläck med neutral bakgrund. Kanske tar en titt på datan när jag kommer hem, är på Teneriffa just nu :-)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by ragge »

Snyggt fångat, passar fint till din brännvidd. Men det ser ut som att kameran/fokuseraren tiltar (kolla stjärnorna speciellt upptill till vänster).
Jag balanserade bakgrunden lite i PS (har bara använt jpeg-bilden här) :
Untitled-1.jpg
Ragnar
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: RE: Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by Starfish »

ragge wrote:Snyggt fångat, passar fint till din brännvidd. Men det ser ut som att kameran/fokuseraren tiltar (kolla stjärnorna speciellt upptill till vänster).
Jag balanserade bakgrunden lite i PS (har bara använt jpeg-bilden här) :
Untitled-1.jpg
Ragnar
Det är avståndet från ff till sensorn som gör att jag får curvature har beställt en förlängning men den var inte i lager får den förhoppningsvis i slutet av veckan :) tack för hjälpen

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by Starfish »

Martin F wrote:På nåt sätt tycker jag att färgskalan är lite skum. Det finns nästan bara rött i bilden. Tycker att det borde finnas lite annan färg i stjärnor och någon fläck med neutral bakgrund. Kanske tar en titt på datan när jag kommer hem, är på Teneriffa just nu :-)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Tänkte ta mig tid nu när det är molnigt att ta lite Darks och Bias tog Skyflats tidigare idag så lägger jag upp dom också på sidan jag länkade om nån vill leka lite med datan jag samlat, ska själv försöka lära mig o stacka i PI nu på kvällen har lyckats skapa en superbias änsålänge grymt bra guide på lightvortex hemsida om hur man stackar i PI :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: RE: Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by ragge »

Starfish wrote:Det är avståndet från ff till sensorn som gör att jag får curvature har beställt en förlängning
Jag misstänker tilt pga att storleken på felet varierar väldigt mycket mellan de olika hörnen.
/R
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: RE: Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by Starfish »

ragge wrote:
Starfish wrote:Det är avståndet från ff till sensorn som gör att jag får curvature har beställt en förlängning
Jag misstänker tilt pga att storleken på felet varierar väldigt mycket mellan de olika hörnen.
/R
Hur fixar jag det då?? Det kan inte sitta tilt i T2 eos adaptern för har märkt att den inte sitter riktigt tight på kameran.. Bifogar en bild tagen från ccd inspector i två olika bilder den bästa är tagen samma kväll med samma kamera samma setup allt likadant enda skillnaden på bilderna är vart på himlen dom är tagna på.. förstår inte hur det kan skilja så mkt på samma kväll
Attachments
Namnlös.png
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by micke187 »

Du tror inte de är att fokuseraren är lös? Testa att skruva åt justeringen på fokuseraren något det kan hjälpa. https://teleskop-austria.at/information ... ocuser.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tiltet kan ju ändra sig efter kvällens gång när lägena ändras och sitter inte grejerna fast ordentligt så ändras tiltet såklart.
Kan va bra i ett läge och sämre i ett annat.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by micke187 »

Fin bild förövrigt glömde tillägga det :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: RE: Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by Starfish »

micke187 wrote:Du tror inte de är att fokuseraren är lös? Testa att skruva åt justeringen på fokuseraren något det kan hjälpa. https://teleskop-austria.at/information ... ocuser.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tiltet kan ju ändra sig efter kvällens gång när lägena ändras och sitter inte grejerna fast ordentligt så ändras tiltet såklart.
Kan va bra i ett läge och sämre i ett annat.
Jag har kollat på den guiden innan men fattade inte riktigt vilka skruvar jag borde skruva åt å vilka som borde lossas om du hade kunnat guida mig igenom vilka skruvar som borde skruvas åt o vilka som ska lossas kanske jag fattar men inte i nuläget. Har bara skruvat åt i princip alla skruvar men tror detta är fel också.. help plzz hehe

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: RE: Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by Starfish »

Starfish wrote:
ragge wrote:
Starfish wrote:Det är avståndet från ff till sensorn som gör att jag får curvature har beställt en förlängning
Jag misstänker tilt pga att storleken på felet varierar väldigt mycket mellan de olika hörnen.
/R
Hur fixar jag det då?? Det kan inte sitta tilt i T2 eos adaptern för har märkt att den inte sitter riktigt tight på kameran.. Bifogar en bild tagen från ccd inspector i två olika bilder den bästa är tagen samma kväll med samma kamera samma setup allt likadant enda skillnaden på bilderna är vart på himlen dom är tagna på.. förstår inte hur det kan skilja så mkt på samma kväll
Tror jag fick det fixat nu hade helt missat beskrivningen o gått på bilderna direkt och insåg då att jag inte skulle fixa det men inser nu att det inte var så svårt var bara att lossa lock skruven sedan dom två skruvarna bredvid justeringsskruven sedan counter skruven nedanför och sedan skruva fast det riktigt gjorde dettaa nu och det blev en rejäl skillnad kan knappt dra ut drawtuben med händerna bara med fokusjusteringarna tror detta borde hjälpa förvådsvärt bra får hoppas på klar himmel snart har iaf min tub fixad nu tror jag och kalibreringsfilerna blir tagna idag , mkt gjort på en dag :D
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: IC 1805 The Heart Nebula - Marko L

Post by micke187 »

Ah va bra.Var påväg att ge dig en kort beskrivning men gött att du fixa de själv.
Får hoppas de gjorde nån skillnad då :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8