NGC6946 Fyrverkerigalaxen - ragge

Bilder från galleriet
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

NGC6946 Fyrverkerigalaxen - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC6946 Fyrverkerigalaxen
Exponering: 28x10 min
Fotograf: ragge
Teleskop: Meade LX200-ACF 8"
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: Helt rökt är det kanske inte ännu, men november månads nymåneperiod verkar bli en riktig nitlott. Desto bättre att oktober gav lite utdelning, jag fick förutom Irisnebulosan även 28*10 min @iso200 på Fyrverkerigalaxen.
Som lär ha fått sitt namn av att där är relativt frekvent med supernovaexplosioner. Den har c:a hälften så många stjärnor som Vintergatan, men ändå inträffar där c:a 10 (kända ?) supernovaexplosioner på 100 år jämfört med bara en i Vintergatan.

Det här är också min "first light" med PI, även om jag bara använt Subframe Selector, DBE och ABE i den - resten är gjort i PS.

Ragnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC6946 Fyrverkerigalaxen - ragge

Post by Robert Habolin »

snyggt!

bra färger.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC6946 Fyrverkerigalaxen - ragge

Post by ragge »

Robert Habolin wrote:snyggt!

bra färger.
Tack för det Robert !

/R
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: NGC6946 Fyrverkerigalaxen - ragge

Post by Björn »

Snyggt, Ragge :good:
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: NGC6946 Fyrverkerigalaxen - ragge

Post by Tannerswe »

Spännande objekt och snygg fångst.

Är din Nikon D7000 moddad eller plockar du ut så här mycket nebolusitet ändå?
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: NGC6946 Fyrverkerigalaxen - ragge

Post by Hans Bengtsson »

Eftersom supernovafabriken NGC 6946 nu är på tapeten, så kan det vara på plats att tipsa om Open Supernova Catalog, ett mycket bra ställe för alla som är intresserade av supernovor:

https://sne.space/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nedan en översikt när det gäller supernovorna i NGC 6946.

mvh
Hans Bengtsson
Open Supernova Catalog.PNG
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC6946 Fyrverkerigalaxen - ragge

Post by ragge »

Tack @Tannerswe, @Björn för kommentarer !
Ja, jag lät modda båda mina D7000. Kanske jag borde ha skippat den ena med tanke på att H-alfa nebulosa kan dominera rätt kraftigt, och jag funderar på om det röda möjligen kan "dränka" ev svagare O3 signaler eller tom blå toner från reflektionsnebulosor. Om det är så vet jag inte, men i så fall hade man ju kunnat fota både moddat och omoddat för att ta vara på det bästa från respektive.

@Hans Bengtsson, det var intressant att kolla på. Jag funderar på varför namnen är så olika utformade, tex :
ASASSN-14my
PS1‑13cyw
NGC 6946 2
NGC6946SNR J203423300+60081860
Har man flera olika standarder för att identifiera unika supernova-händelser, kanske pga olika typer av utbrott ?

Ragnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: NGC6946 Fyrverkerigalaxen - ragge

Post by Torbjörn »

Du fick ihop en riktigt fin bild av NGC 6946 :good: Jag tycker att det verkar vara ett riktigt fyrverkeri av nebulositet i den galaxen. Säkert en och annan Orionnebulosa!
Novemberperioden verkar tyvärr bli en flopp, tveksamt om det blir någon utflykt alls, men vi får hoppas på en bättre decemberperiod med obsmöjligheter.

Som sagt: Fint fotat!

/Torbjörn
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC6946 Fyrverkerigalaxen - ragge

Post by ragge »

Tack @Torbjörn,
Jag satt och tänkte på det när jag behandlade bilden - vilken otrolig nebulositet det är i den, man kan ju jämföra med tex M31 där det bara är några relativt små "korn" av röd nebulosa. Tänk om vårt solsystem hade funnits i Fyrverkerigalaxens "värsta" spiralarm - hur hade de bilderna sett ut, undrar man.

Nästa tillfälle med klar och mörk himmel, då får man ta skadan igen och suga ut så mycket det går.

/Ragnar
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: NGC6946 Fyrverkerigalaxen - ragge

Post by Hans Bengtsson »

Ragnar:

Det traditionella förfarandet när en supernova upptäcktes var att upptäckaren skyndsamt meddelade IAU (ibland via något observatorium), varvid IAU bestämde supernovans namn och skickade ut ett telegram om detta. Namnet blev då t.ex. SN1968D, dvs den fjärde supernovan som upptäcktes år 1968.

Men saker och ting har ändrats. Numera upptäcks supernovor i väldiga mängder tack vare de automatiska himmelsövervakningarna. IAU hinner inte med att ge alla nya supernovor officiella SN-namn, man tycks i varje fall inte bry sig särskilt mycket, det är i huvudsak de ljusaste och mest spektakulära supernovorna som får SN-namn.

När ett "övervakningssystem" upptäcker en supernova (eller annat eruptivt objekt) så får objektet en intern benämning inom just det systemet. Exempelvis kommer eruptiva objekt som upptäckts med ASAS-SN att inledas med akronymen ASASSN eller ASAS-SN. Pan-STARRS-upptäckta objekt får heta t.ex. PS1-13cyw (för att låna ditt exempel). I grund och botten är alltså sådana benämningar preliminära, till skillnad från de av IAU bestämda officiella SN-namnen ... men under senare år har preliminärnamnen ofta fått karaktären av slutliga namn ... eftersom IAU mer eller mindre har gett upp. Och det spelar kanske inte så stor roll. Vi kan ju lätt via nätet identifiera exempelvis ASASSN-14my, vi kan se koordinater och annan info utan problem.

Du nämner också NGC 6946SNR. Förkortningen SNR betyder i astronomiska sammanhang "Supernova Remnant", dvs supernovarest. Se ett litet klipp nedan angående troliga supernovarester i NGC 6946. Jag lägger även in ett klipp på personer som har upptäckt supernovor i galaxen.

mvh
Hans Bengtsson
NGC 6946SNR.PNG
NGC 6946SNR.PNG (51.8 KiB) Viewed 3813 times
SN 6946 Supernovaupptäckare.PNG
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC6946 Fyrverkerigalaxen - ragge

Post by ragge »

Tack för info Hans, det ger en extra dimension med lite bakgrundskunskaper.

Ragnar

Return to “Bilder”