M13 - Peter Anderson

Bilder från galleriet
Post Reply
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

M13 - Peter Anderson

Post by blomma »

Ny bild i galleriet
Objekt: M13
Exponering: 6*3 min
Fotograf: Peter Anderson
Teleskop: Celestron C8
Kamera: EOS 60D
Kommentar: Lägger upp en bild för jag tycker inte jag får till bakgrunden på mina bilder.
Kan det bero på för lite exponering eller inga Darks i mina bilder ännu.
Tycker dom blir lite glåmiga, avundsjuk när jag ser era bilder som är fantastiska
Kör med noice reduktion i programmet EOS.
Har bara astrophotat något år ännu men är ju så intressant.
Har PS, DSS, Dslr kamera
Peter

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M13 - Peter Anderson

Post by ragge »

Hej Peter,

Vilken montering har du, och kör du med eller utan guidning ?

Celestron C8, (alltså ingen Edge), i så fall behöver du en flattener/korrektor för att motverka ett krökt fokusplan. Dessutom är det avgörande att kollimera tuben noga och det syns på stjärnorna (speciellt i hörnen) att du har optiska problem av den här typen.

Annat som påverkar är ljusföroreningar, att fota från en mörk plats gör skillnad. Som bonus får man en väldigt fin upplevelse av stjärnhimlen. Ljusföroreningsfilter (typ "CLS") är bättre än inget.

Exponeringstid, lägg gärna 2-3 timmar på ett motiv som detta (och ännu mer på svaga nebulosor/galaxer).

Fokus är kritiskt. Själv gillar jag Bahtinovmasken som jag tycker ger bra kontroll. Men man måste kolla fokus lite då och då under en session, speciellt de första två timmarna. En surfplatta för att ställa exponeringstid, kolla fokus mm tycker jag är oväderligt (jämfört med kamerans egen display etc).

Så långt handlar det om att samla in bra data i tillräcklig mängd. Sedan återstår bildbehandlingen, och det går inte att täcka in här - men det finns ju mycket på nätet.

EDIT: Tycker ändå att du har en bra start här med tanke på kort exponeringstid samt optiska problem med tuben.

Lycka till
Ragnar
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M13 - Peter Anderson

Post by Peter R »

Hej,

Jag har lyft din bakgrund i Photoshop men vet inte säkert om det är det här du menade.
Jag tycker att det är en fin bild men som Ragge säger så kan du se över kolimeringen.
Bästa fokus ligger till höger om centrum och den är inte helt symmetrisk. Stjärnorna i hörnen ser ut att vara dubblerade. Kan det bero på lite fältrotation under följningen?

/*Peter R
m13 kopiera-2PR.jpg
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M13 - Peter Anderson

Post by kribba »

Fin start !
När jag plåtade m13 sist tog jag runt 80 subbar
om jag inte minns fel.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: M13 - Peter Anderson

Post by blomma »

Tack för svar.
Har köpt en ny Skywatcher EQ6, fungerar fint tycker jag, känns som jag fått till polinställning bra , har en polmaster kamera.
Har ingen flattener heller och kolliminering har jag aldrig gjort.
Däremot bor jag långt ut i skogen så ljusföroreningar är minimala.
Kör fokus i EOS programmet känns som det hamnar rätt, är noga här.
Har nog alldeles för lite exponeringstid och får läsa på om kolliminering.
Sedan lära mig mer i photoshop.
Lyft bakgrunden i Photoshop, menar du att ljusa upp bilden lite.
Peter
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: M13 - Peter Anderson

Post by blomma »

En sak till, gör det stor skillnad att ha en CCD kamera om man jämför med Dslr som jag kör med.
Någon modell som ni rekommenderar i så fall.
DS
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M13 - Peter Anderson

Post by ragge »

Det är så otroligt mycket att lära på vägen att jag rekommenderar att köra vidare med dslr först. "Bara" bildbehandlingen är en stor grej att behärska. Själv har jag insett att jag får sätta mig i skolbänken igen, nu med sikte på grunderna i PixInsight. Men börja med Photoshop är mitt råd, det kommer du ändå att behöva oavsett andra program.

Slå gärna en signal till AstroSweden eller Stjärnhuset och berätta vad du har för grejor så kan du säkert få råd om vilken flattener/korrektor du behöver för att kunna ta bra bilder. En reducer är heller inte dumt, då får du lite kortare brännvidd och högre ljusstyrka. Jag har nästan alltid reducern på till min Meade, som har ungefär samma spec som din C8.

Ragnar
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: M13 - Peter Anderson

Post by blomma »

Hur colliminerar man lättast, har aldrig gjort detta, något man skall ge sig på själv.
Har ju en SC 8, ser att det finns justerskruvar på framsidan.
Nätet förstås, någon bra sida ??
Peter
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M13 - Peter Anderson

Post by kribba »

Den här är enkel!

http://www.asterism.org/tutorials/tut14-1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen kan du naturligtvis göra det bättre med laser.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.

Return to “Bilder”