NGC 281 Pacman Nebula - Rolf Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

NGC 281 Pacman Nebula - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 281 Pacman Nebula
Exponering: RGB 54 min, L 22 min
Fotograf: Rolf Johansson
Teleskop: TS Optics 107mm APO
Kamera: ATIK 460EX monokrom
Kommentar: Som några kanske sett i en annan tråd så kämpar jag med en trilskande guidning för min montering. Igår kväll var turen med mig, och jag lyckades få till en sekvens lights på NGC 281. Stackad och behandlad i Pixinsight och något justerad i Photoshop. Inga darks eller flats. Fotograferad i Tyresta söder om Stockholm tillsammans med vännen Lars K.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC 281 Pacman Nebula - Rolf Johansson

Post by kribba »

Fin bild, tycker jag du ska vara nöjd med med :good: Synd bara att den inte är helt centrerad, kör du platesolving?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: NGC 281 Pacman Nebula - Rolf Johansson

Post by ThomasK »

Fin bild på nebulosan, men det jag gillar bäst är färgen på stjärnorna som är väldigt tydlig och ser naturlig ut.
Thomas Karlsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NGC 281 Pacman Nebula - Rolf Johansson

Post by Peter R »

Hej Rolf,

Jag har följt dina guideproblemstrådar med ett halvt öga eftersom jag själv aldrig har guidat men har en vag tanke att börja någon gång.
Tanken på att behöva offra flera fina observationsnätter på att trixa med monteringen och datorprogram tar emot men dina beskrivningar kanske kan hjälpa mig framöver :D
När jag ser detta resultat så kan jag bara säga grattis till ett perfekt guidresultat :good:
Det skulle därtill vara intressant att veta hur långa enhetsexponeringar du har kört och fokalavståndet på din refraktor (går naturligtvis att googla men är lättare att ha all data samlat).
Och jag håller med Thomas om det fina resultatet på stjärnornas färg och utseende som känns naturligt.

/*Peter R
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: NGC 281 Pacman Nebula - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Hej och tack för de positiva kommentarerna!

Ja, när man tillbringar flera timmar i mörkret med trilskande autoguidning är det inget roligt, men så när det plötsligt fungerar så blir man glad. Här är lite fakta om exponeringen av NGC 281:
* Teleskopet har ljusöppningen 107 mm och brännvidden 700mm, dvs f är ca 7. Atik-kameran har ganska liten sensor så 700mm här svarar nog ungefär mot brännvidden 1 500mm på en fullformats DSLR.
* PHD2 angav avvikelser på upp till 5" i DEC och upp till 2" i RA under exponeringarna, men med mer än 10 exponeringar i varje kanal så verkar jag kunna klara att få till hyfsat bra skärpa på stjärnorna ändå. Men ska försöka få ner detta ytterligare till 2" om det går.
* R, G, B-kanalerna är 10 st 60s och 4st 120s exponeringar
* Lum är 10st 60s och 6 st 120s exponeringar
* Bilderna är stackade och färgkombinerade i Pixinsight enligt en mycket bra receptsamling som man kan hitta här: http://www.lightvortexastronomy.com/tutorials.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Skärpan har dragit nytta av att jag lyckats hyfsat bra med Deconvolution på lum-kanalen. Slutligen gjorde jag kontrasten lite högre i Photoshop.

Rätt behandlat ger Atik-kameran färgbilder av mycket hög klass, tycker jag. Som jämförelse en bild - visserligen bara 7 minuters guidad exponering från en mer ljusförorenad plats - av samma objekt, med samma teleskop, men med en helt omodifierad Nikon D800 DSLR med fullformatssensor. Mycket vidare synfält förstås och sämre kontrast, men också en helt annan färg på NGC281.

Image

Det var för att slippa sådana här resultat och kunna fotografera nebulositet "på riktigt" som jag bestämde mig för att investera i en monokrom CCD-kamera med filterhjul. Att det sedan tagit nästan 2 år att komma så långt som med NGC281 säger något om att det hela var besvärligare än jag trodde...

Vänliga hälsningar
Rolf J
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC 281 Pacman Nebula - Rolf Johansson

Post by Martin F »

Jag tycker den ser kanon ut! Fina färger och bra skärpa.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: NGC 281 Pacman Nebula - Rolf Johansson

Post by MrZ »

Bra exponering samt färg på stjärnorna! Gillar också färgtonerna på nebulosan!

MVH/Zoltan
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: NGC 281 Pacman Nebula - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Tack för positiva kommentarer!

Glömde svara Kribba ovan att jag inte använder platesolve utan positionerar med monteringens GoTo och sedan manuellt med hjälp av bilden från CCD-kameran. Jag saknar koppling mellan dator och monteringen, så jag kan just nu inte styra monteringen med något datorprogram.

Vänligen,
Rolf J

Return to “Bilder”