M81 Bodes galax - Kribba

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

M81 Bodes galax - Kribba

Post by kribba »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81 Bodes galax
Exponering: 100 x 40 sek
Fotograf: Kribba
Teleskop: C6
Kamera: Canon 600Da
Kommentar: Bytte till M81 efter att M27 försvann ner
bland träden i tisdags. Har försökt ta
till mig era bra tips Ragge/Martin så
gott jag kunnat (-:

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: M81 Bodes galax - Kribba

Post by SvenP »

Fin bild. Jag undrar om månen hade gått ner när du tog serien? Vidare, är det fel tänk av mig att försöka använda två exponeringstider, en kortare för stjärnor och galaxkärna och en längre för att få fram de ljussvagare delarna och sedan försöka mixa ihop de två bilderna?
Eller kan man säga att justeringsmöjligheterna är så stora i PI och PS att detta aldrig är nödvändigt eller lämpligt?
(Bortser från de lägen då olika filter används)

/SvenP
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M81 Bodes galax - Kribba

Post by kribba »

Hej, tack!
Jo månen var nere när jag började ta denna ( eller åtminstone väldigt låg ).Visst bör väl inte vara nått som hindrar
två exponeringstider. Sen om det hade just gynnat just denna bilden är väl en annan fråga. Möjligheterna är stora
i Pi/Ph. Du kan ju skapa olika lager och stretcha olika ( typ bakgrund och för kärna ). Objekt med stort dynamiskt
omfång som Andromeda och i synnerhet Orion M42 gynnas definitivt av olika exponeringstid.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: M81 Bodes galax - Kribba

Post by Starfish »

Snygg bild kribba :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !

Return to “Bilder”