NGC7129 Small Cluster Nebula - ragge

Bilder från galleriet
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

NGC7129 Small Cluster Nebula - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7129 Small Cluster Nebula
Exponering: 28x10 min iso 200
Fotograf: ragge
Teleskop: Meade LX200-ACF 8"
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: I Cepheus ligger den här reflektionsnebulosan som jag fångade under två korta nätter (knappt 5 timmar sammanlagt). Och NGC 7142, ett öppet stjärnkluster gick att få med på samma bild. Sista natten sattes nog fuktighetsrekord, värmebanden gick på högvarv men när jag packade ihop fanns det ändå en antydan till hinna på korrektorn så det var på gränsen där. Inte lätt när tuben pekar nästan rakt mot zenit.

Jag tycker det är kul att läsa på om objekten jag fotat, och har försökt hitta vad det är för små (två st) galaxer som ligger nära (till höger om) NGC7142. Men jag hittar ingenstans där man kan identifiera dem. Har försökt med Aladin Lite mm men begriper inte hur man använder den. Stellarium har ingen info om dem. Tips mottages gärna.

Har använt DSS64, Registar, Straton, PS CS5, Topaz Bundle och GradientXterminator. Fotat med CLS filter i 8-tummaren.

EDIT: Ändrat bilddata från (felaktigt) "29 x 5 min" till 28 x 10 min.

/Ragnar


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC7129 Small Cluster Nebula - ragge

Post by kribba »

Du kan din sak :good:
Jättekul att se ett lite ovanligt objekt som man inte känner till!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: NGC7129 Small Cluster Nebula - ragge

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Den ljusare av de två galaxerna är PGC 97261.

Mvh
Hans Bengtsson
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7129 Small Cluster Nebula - ragge

Post by ragge »

Tack kribba !

@Hans Bengtsson, hur hittar man den informationen ? Behöver man köpa något planetarieprogram eller kan man hitta det på Internet ?

Ragnar
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC7129 Small Cluster Nebula - ragge

Post by Robert Habolin »

fasen va cool!! kul med ett objekt jag aldrig sett!!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: NGC7129 Small Cluster Nebula - ragge

Post by Hans Bengtsson »

Ragnar:

Jag använde mobilen och kollade hemsidan VizieR. Där kan man snabbt hitta info om alla objekt utanför solsystemet, det är en enorm mängd kataloger som finns tillgängliga den vägen. Kollade också med AAVSO Variable Star Plotter så att positionen stämde med den galax du fotade. Men det finns säkert många andra sätt att hitta ID på galaxen, jag är dock van vid att använda VizieR + VSP så jag valde den metoden.

Mvh
Hans Bengtsson
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7129 Small Cluster Nebula - ragge

Post by ragge »

Tack för info Hans.
Jag skall ge VizieR ett försök till, även om den verkar ha en viss inlärningströskel...

Ragnar
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: NGC7129 Small Cluster Nebula - ragge

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Det är väldigt mycket enklare än vad man kanske tror. Du går till VizieR:

http://vizier.cfa.harvard.edu/viz-bin/VizieR" onclick="window.open(this.href);return false;


Vi vet ju att detta är en galax nära stjärnhopen NGC 7142. Som katalog skriver du in PGC, som objekt skriver du in NGC 7142, och som sökradie kan du välja 60 bågminuter. Tryck GO, och du får omedelbart upp de galaxer i PGC som uppfyller sökkriterierna, det blir bara en kort lista.

Mvh
Hans Bengtsson
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7129 Small Cluster Nebula - ragge

Post by ragge »

@Robert Habolin,
Tack för kommentar. Håller med, det är inte ofta man ser den.

@Hans Bengtsson,
Nu gick det bättre, kul att utforska verktyget lite ! Jag tror att jag hittade även den andra lite svagare galaxen. Jag knappade in PGC 97261 och angav en rätt liten sökradie (lämnade katalog-fältet blankt), då fick jag fram "XPM 311-0316507" som gick att verifiera i AladinLite. Men längre än så kommer man väl inte - alltså att hitta mer info än bara namnet på såpass obskyra objekt ? Om det trots allt finns så gissar jag att det är i någon kryptisk tabellform med parametrar som inte säger så mycket för en novis. Men intressant att se hur otroligt mycket och detaljerad information det finns.

Ragnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: NGC7129 Small Cluster Nebula - ragge

Post by Torbjörn »

Det blev verkligen en tjusig bild på NGC 7129 och NGC 7142. NGC 7129 är ganska färgglad. Jag såg dem visuellt för 3-4 år sedan (de är båda två Herschel 400 objekt) och NGC 7129 visade tydlig nebulositet, NGC 7142 var en ganska ljussvag öppen stjärnhop.

Intressant med dina coola bifångster i bilden tycker jag! De galaxerna har jag aldrig fått syn på :D

/Torbjörn
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: NGC7129 Small Cluster Nebula - ragge

Post by Jim »

Du saknar en del nebulositet, men det du fångat är ju snyggt gjort, kul med udda objekt, snart dags för flugan antar jag :)
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7129 Small Cluster Nebula - ragge

Post by ragge »

Tack för kommentarer Torbjörn och Jim !

Ja den är tacksam att fota med kombinationen av reflektions- och emissionsnebulositet. Bifångster är alltid kul, det ger lite djup i bilden och något att fundera på.

Kudos till dig Jim, det var din bild på ngc7129 som fick in mig på det här spåret - tack för det ! Du har lyckats framhäva de mörkare/svarta delarna bättre än jag, jag försökte men kom inte längre än så här. Kanske PI (som jag inte har) kunde ha löst det - alternativt mer exponeringstid, det brukar ju lösa det mesta.

Ragnar
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7129 Small Cluster Nebula - ragge

Post by ragge »

Jag fick hjälp av @Jim med bildbehandlingen av denna. Efter en omgång i PixInsight, plus lite puts efteråt i PS blev det mera liv i den (ladda om sidan i browsern för att tömma cachen så syns den nya versionen).

Tack Jim !

EDIT: Ändrade just bilddata från (felaktigt) "29 x 5 min" till 28 x 10 min.

/Ragnar
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7129 Small Cluster Nebula - ragge

Post by ragge »

Med det här vädret får man försöka göra det bästa av gamla data i stället. Började om helt från början - stackning i DSS, en lätt brusreducering + stretch i PI, fortsatte sedan i PS. Jag croppade lite, fick bort en del artefakter (brus) och så blev det lite bättre stjärnor mm.
(Ladda om sidan i browsern för att se den nya versionen).

Ragnar

Return to “Bilder”