IC1396 Elefantsnabeln - ragge

Bilder från galleriet
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

IC1396 Elefantsnabeln - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC1396 Elefantsnabeln
Exponering:
Fotograf: ragge
Teleskop: TS Imaging Star 71 / 347mm
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: Den här bilden började jag ta för några år sedan med en gammal Tokina 150-500 zoom (ställd på c:a 220 mm). Senare bättrade jag på med detaljer tagna med en TS 107 F/6.5 APO. Programmet Registar är suveränt till sådant. Den bilden blev väldigt dominant i rött eftersom min kamera är moddad, så nu gjorde jag en sista (?) omgång med bilden och kompletterade med O3-data (Astronomik 12nm tror jag det är). Jag lyfte upp den blå kanalen mha "lighten" från det stretchade O3-datat.

Ragnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden

Här är en bild på grejorna under en fin himmel. Den lilla TS Imaging Star 71 är det som samlar O3 medan 8-tummaren sysslar med annat.
/R
in-action.jpg
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: IC1396 Elefantsnabeln - ragge

Post by kribba »

Häftig rigg du har! Väldigt tydlig snabel du fått fram :good:
Kul att jämföra din smalband med min RGB från augusti, spännande region denna.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: IC1396 Elefantsnabeln - ragge

Post by ragge »

Tack Kribba,

Ja det är ett tacksamt motiv, undrar om jag någonsin blir klar med den. Uppdaterade just bilden med en ny version där stjärnorna inte dominerar lika mycket.
/R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: IC1396 Elefantsnabeln - ragge

Post by Peter R »

Hej Ragge,

Väldigt spännande med denna widefield bild av snabeln. Har aldrig tidigare märkt likheten med Trifidnebulosan.
Registar verkar vara suveränt. Om jag en dag skaffar en PC så kommer jag definitivt att investera i det.
En fundering dock: båda dina bilder upplever jag som väldigt mörka på min lilla bärbara, kan kolla senare även på kontorets jobbdator.
Är det medvetet du har tänkt dig dem lite low-key eller är din skärm lite för ljust inställd? Skaffade du en ny skärm?

/*Peter

Tillägg: Nu har jag kollat på min arbetsdator och tycker även där att bilderna är lite dova.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: IC1396 Elefantsnabeln - ragge

Post by Tannerswe »

Riktigt läckert Ragge! Gillar det lite bredare fältet och att man inte får allt upptryckt i ansiktet utan lite mer space [emoji39]

Som Peter skriver, så är den rätt mörk ut för mig med. Dock inte vid min kalibrerade skärm just nu.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: IC1396 Elefantsnabeln - ragge

Post by ragge »

Tack Peter och Jörgen.

Bra med feedback, jag gjorde den medvetet mörk för att fånga känslan av att stå under en mörk himmel. Men då krävs det också att man har rätt mörkt i rummet så jag uppdaterade den igen, nu med en lite ljusare variant som kompromiss (ladda om den sidan i browsern för att se den nya).

Registar är helt fantastiskt, men jag gissar att motsvarande kan göras i PI.
Skärmen, nej jag väntar ännu på leverans (oktober sägs det).

Ragnar
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: IC1396 Elefantsnabeln - ragge

Post by Tompa »

Mycket snygg! Jag gillar den mörka processningen, även om jag nog ser den omprocessade varianten. Kul med lite rymd runt om denna, med min fokallängd, 1000 mm, blir det mest snabeln.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: IC1396 Elefantsnabeln - ragge

Post by Torbjörn »

Riktigt fint fångat Ragge! Det här blev en jättefin bild av Elefantsnabeln :good:

Du har samlat en hel del fotomaterial och successivt byggt på den här bilden förstår jag, och jag tycker att du har lyckats bra med det.

"Dovheten" i färgerna ger en annorlunda känsla på något vis.

/Torbjörn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: IC1396 Elefantsnabeln - ragge

Post by Peter R »

Jag tycker att det är en klar fördel för din nya version där du har lyft de yttre regionerna i bilden en aning. :good:

/*Peter R
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: IC1396 Elefantsnabeln - ragge

Post by ragge »

Tack för kommentarer och konstruktiv kritik - det är alltid nyttigt att få input från andra. Det känns som att jag hittat rätt nivå på den nu.

Ragnar
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC1396 Elefantsnabeln - ragge

Post by Robert Habolin »

skitsnyggt! bra färger genom hela bilden. möjligen hade jag samlat lite mer data och fått nebulosan lite mer framträdande, en aning mörk nu.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC1396 Elefantsnabeln - ragge

Post by Martin F »

Hela området runt Elefantsnabeln är otroligt fint så det är roligt att se en så vid bild. Med reservation för att jag bara kollat i mobilen så ser det väldigt bra ut! Blir sugen på att uppdatera min gamla bild över området med lite smalband :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: IC1396 Elefantsnabeln - ragge

Post by ragge »

Tack Robert och Martin !

Ragnar
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: IC1396 Elefantsnabeln - ragge

Post by MartinS »

Mycket stiligt @Ragge! Denna hamnar på min bucketlist! Har du någon länk till din bild utan O3? Blev nyfiken på vad som döljde sig där i mörkret så jag testade att dra lite i den. Verkar ju som att det finns mer att locka fram om du skulle vilja. :)
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: IC1396 Elefantsnabeln - ragge

Post by ragge »

Tack @MartinS, kul att du gillade den.
Ja, det finns mer i den, men efter ett oräkneligt antal omtag så fastnade jag för en "less is more" variant. Den förra varianten, utan O3, såg ut så här:
Elefantsnabeln.jpg
Ragnar