Mars - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Mars - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Mars fotograferad igår natt på 3 graders höjd under stark turbulens i primärfokus 4.000 mm
Diametern ligger fortfarande på 22 bågsekunder.
Jag har blandat in lite IR som luminans i RGB-sekvensen.
Syd är uppåt.

/*Peter

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Mars - Peter Rosén

Post by ThomasK »

"på 3 graders höjd under stark turbulens"... Med din teknik befinner du dig på helt fel plats på klotet. Grattis till ännu en fin Marsbild.
Thomas Karlsson
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Lazze »

Otroligt att det går att få fram en sån bild nere i smeten på 3° höjd. Jag tycker det börjar bli jobbigt när det är under 30° :D
Jag roade mig med att kolla upp hur mycket luft man fotar igenom på den höjden jämfört med mot zenit och det är ca 15 luftmassor!

/Lasse
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Ett strålande resultat på Mars! 3 graders höjd är inte mycket...men här ser man ju en hel del ändå.

Det ser dock ut som om dammstormarna börjar avta nu, det där fina stoftet lägger sig långsamt borta på den röda planeten.

/Torbjörn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Peter R »

"på 3 graders höjd under stark turbulens"... Med din teknik befinner du dig på helt fel plats på klotet. Grattis till ännu en fin Marsbild.
Thomas Karlsson
Tack Thomas,
Ja, det hade varit fint att vara någonstans där alla dessa planeter står högt och med stadig atmosfär men jag vill inte sitta och sura i källaren utan försöker gång på gång att få ok bilder och ibland så funkar det :D
Egentligen är det lite onödigt att jag skriver att turbulensen är svår för det är en självklarhet på den här låga höjden med väldigt få undantag.
Det är inte bara atmosfären utan även stadens uppvärmda hustak och vägnät som avger värme på kvällen, grannar som öppnar balkongdörrar nedanför samt nerkylningen av teleskopen.
Jag har 2 tuber som hanterar dessa förhållanden bättre än andra och det är min WO FLT-110 som är en apo-refraktor triplett med oljespalt och så denna Maksutov. Min teori är att de optiska ytorna är otroligt jämt polerade så det sker minimalt med "scattering" (ljusspridning?).
Jag har också märkt att jag genomgående får bättre resultat på Mars än på Jupiter, Saturnus och Månen även om de sistnämnda står betydligt högre. En av anledningarna kanske är att Mars just är röd, den våglängd som är minst känslig för turbulens.
Otroligt att det går att få fram en sån bild nere i smeten på 3° höjd. Jag tycker det börjar bli jobbigt när det är under 30° :D
Jag roade mig med att kolla upp hur mycket luft man fotar igenom på den höjden jämfört med mot zenit och det är ca 15 luftmassor!

/Lasse
Tack Lasse,
Med 15 luftmassor låter det omöjligt att få till något användbart men som tur är verkar inte mitt teleskop känna till teorin så det är bara att köra på :D
Ett strålande resultat på Mars! 3 graders höjd är inte mycket...men här ser man ju en hel del ändå.

Det ser dock ut som om dammstormarna börjar avta nu, det där fina stoftet lägger sig långsamt borta på den röda planeten.

/Torbjörn
Tack Torbjörn
På just den här bilden kom ytstrukturerna fram väldigt bra.
Utifrån mina egna bilder tycker jag att stormen har avtagit de senaste veckorna och det verkar bekräftas av denna artikel som jag hittade nyss https://www.space.com/41302-mars-dust-s ... -down.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Det är goda nyheter eftersom Mars fortfarande ligger på en diameter av 22".

/*Peter R

Return to “Bilder”