Perseid - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Perseid - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Perseid
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 8-15/4 Fisheye
Kamera: Canon Eos 5DMk4
Kommentar: Fotograferad från Tranebergsbron natten mellan 10-11 augusti. Eftersom jag visste att att väderleken skulle slå om under maximat så begav jag mig ut i natt och fotograferade under 2,5 timmar och lyckades fånga 1 ensam möjlig Perseid.
Jag skriver "möjlig" för den verkar mera komma från Cassiopeja men det är svårt att avgöra från en Fisheye-bild.
Planeten Mars låg lågt på horisonten lite till höger om mitten.
Det blåste rejält så jag var tvungen att spänna fast stativet i broräcket trotts att det är stort och tungt.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Perseid - Peter Rosén

Post by Miska »

Bra bild! Gillar fisköge-effekten.

Själv fick jag låna objektivet, men ack den var så skadad som bara den. Kunde inte ha den så jag skickade tillbaks den och nu missar jag Perseiderna, igen.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Perseid - Peter Rosén

Post by ragge »

Tjusigt. Fina färger och perfekt placerad meteor.

Ragnar
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Perseid - Peter Rosén

Post by Björn »

Verkligen en tjusig bild, Peter :good:
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Perseid - Peter Rosén

Post by glappkaeft »

Snyggt fångat Peter. Här ljög väderleksrapporterna, det utlovades klart väder men det var tokmulet.
Peter R wrote:Jag skriver "möjlig" för den verkar mera komma från Cassiopeja men det är svårt att avgöra från en Fisheye-bild.
Det är inte så konstigt för radianten ligger faktiskt i Cassiopeja under peaken 12/13 augisti. Varför specifierar jag ett datum? Jo, radianen rör sig genom Cas->Per->Cas->Cam under veckorna före och efter något som jag nyligen blev varse.

Image

Större bild här: https://media.giphy.com/media/nL4aLazEJ ... /giphy.gif
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Perseid - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Riktigt vacker bild som länkar samman staden med rymden tycker jag :good:

Fin komposition.

/Torbjörn
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseid - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Tjusig meteorbild!

För att se om det var en perseid eller inte behöver man på en gnomonisk karta rita in spårets början och slut samt radiantens position vid den aktuella tidpunkten. Sedan ser man om de tre punkterna ligger på en rät linje.

Gnomoniska kartor kan man hämta härifrån:
http://meteore.uai.it/mappe.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

En del planetarieprogram kan också visa gnomonisk projektion och kan, förmodar jag, alternativt användas för ändamålet.

En meteorradiant har ju en viss utsträckning på himlen (och givetvis vandrar den kontinuerligt eftersom jorden kretsar kring solen). Större delen av Perseidernas aktivitetstid ligger radiantens centrum i Perseus, men just kring maximum ligger centrum mycket nära det ställe där stjärnbilderna Perseus, Cassiopeia och Camelopardalis möts. Radiantens utsträckning innebär att den faktiskt då ligger i alla tre stjärnbilderna, vilket får sägas vara ett litet kuriosum. Perseiderna fick sitt namn långt innan IAU hade fastslagit stjärnbildernas exakta gränser, och det aktuella radiantområdet tillhörde på den tiden snarare Perseus än någon av de två andra stjärnbilderna.

För egen del kollade jag Perseiderna under en halvtimme kvällen den 12 augusti, utan att observera i egentlig mening. Det är meningslöst att göra ZHR-beräkningar när gränsmagnituden är ca 4.0. Jag såg två perseider, den starkaste ca 21:25 UT, i Ursa Major. Den hade två ljusmaxima alldeles innan den försvann. Kunde också se ett kvarliggande rökspår under ett par sekunder. Möjligen (?) var det en av de perseider som Torbjörn nämner att han såg från Orust.

Mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Perseid - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack för alla vänliga kommentarer :D
Det är inte så konstigt för radianten ligger faktiskt i Cassiopeja under peaken 12/13 augisti. Varför specifierar jag ett datum? Jo, radianen rör sig genom Cas->Per->Cas->Cam under veckorna före och efter något som jag nyligen blev varse.
Tack Patrik, verkligen spännande och ny information för mig med.
Den animerade grafen är ganska lågupplöst men jag antar att den grönaktiga delen som animeras är radianten som vandrar.

Tack Hans, jag ska testa detta mot en gnomonisk karta som jag hittade i din länk, även se om jag kan göra om bildens projektion till en där det går att utläsa radianten direkt från bilden.

/*Peter R
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Perseid - Peter Rosén

Post by glappkaeft »

Peter R wrote:Tack Patrik, verkligen spännande och ny information för mig med.
Den animerade grafen är ganska lågupplöst men jag antar att den grönaktiga delen som animeras är radianten som vandrar.
/*Peter R
Du är mer än välkommen Peter. Tjänsten jag använde för animeringen utlovade mer än vad de producerade men prova gärna Stellarium (gratis och väldigt användbar) som jag genererade grafiken i. Att sätta upp detta scenario handlar mest om att stega fram datumet.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Perseid - Peter Rosén

Post by Peter R »

Nu har jag testat de 2 metoderna och genom att göra om fisheyebilden till en rakteknande equirektangulär projektion så ser man tydligt att den kommer spikrakt från Cassiopeja.
Den gnomoniska kartan 01 PER CAS som verkade passa bäst kunde jag inte använda för perseiden hamnar över kartans skarv.
Men då är det bekräftat att det verkligen är en perseid som fastnade på bild.

/*Peter R

Return to “Bilder”